Menulis Puisi Yang Baik


SALAH satu pertanyaan yang sering diajukan sahabat-sahabat penulis muda pada saya adalah, “Bagaimana cara menulis puisi yang baik?” Kata “baik” di sana, memang membuatkan saya tidak boleh menjawabnya dengan tergesa-gesa. Sebab, saya harus mendudukkan lebih dahulu makna dari kata “baik” itu jika digunakan untuk puisi. Saya khuatir, jika kata “baik” dimaknai untuk menunjukkan sesuatu yang teratur, yang sopan, yang rapi, yang bersih, dan yang sejenisnya, maka menjadi tidak tepat kata “baik” itu diperuntukkan bagi puisi. Kenapa?


Sebagaimana sifat sebuah karya seni, puisi tentu tidak boleh dikongkong oleh satu kriteria “baik” dalam makna yang umum. Sebab karya seni selalu “memberontak” daripada konvensi-konvensi biasa. Karya seni harus menemukan bahasa ucap (ekspresi) yang berbeza daripada realiti seharian. Apalagi puisi, yang memang diberi kebebasan yang luas untuk melakukan “pembongkaran” bahasa. Kalau kriteria “baik” secara umum dipakai, maka ketika Chairil Anwar berteriak lewat puisi, “akulah binatang jalang…” tentu dicap dia menghasilkan bukan puisi yang baik.

Tapi, sebenarnya saya faham arah pertanyaan penulis muda itu. Dia agaknya kerap dihinggapi rasa bingung ketika harus menulis sebuah puisi yang “baik” sehingga dapat diterima di sebuah media massa atau barangkali untuk peraduan-peraduan yang akan disertainya. Kalau yang diinginkan adalah kriteria “baik” secara teori, maka kita akan sepakat sebuah puisi yang baik adalah: memiliki diksi (pilihan kata) yang tepat, kuat dan padu dengan menghadirkan metafora atau gaya bahasa yang lain, kaya perbendaharaan kata, luas ruang permaknaannya, dan sebagainya. Itu soal-soal teknik yang memang mesti dilalui oleh seseorang yang akan menulis puisi.

Namun, perlu kita ingat, bahawa puisi lebih bersifat subjektif. Ini bererti, kekuatan individu si penyairnya dalam menyelami realiti kehidupan dan memberi makna atas realiti itulah yang membuat puisi lebih sublim, lebih mendalam, lebih utuh. Maka seorang penulis puisi, mahu tidak mahu, harus semaksimum mungkin menghadirkan “kejujuran.” Sebab dengan kejujuran itulah kemudian subjektivitinya muncul.

Apa yang saya maksudkan sebagai kejujuran di sini adalah, bahawa puisi yang “baik” akan selalu menghadirkan kekuatan perasaan dan fikiran si penyairnya. Kekuatan perasaan dan fikiran itu akan mencuat daripada kejujuran si penyairnya dalam mengatakan “sesuatu.” Jika anda hendak mengatakan “sesuatu” itu berupa rasa dan fikiran tentang kesedihan yang teramat mendalam dalam diri, maka tidak cukup hanya mengatakan dengan, “Oh, betapa hatiku sedih…” Sebab jika cukup dengan demikian, yang bukan penyair pun boleh mengatakan hal yang sama bukan?

Maka yang mesti dilakukan adalah menggali “kejujuran” daripada rasa sedih itu. Seberat apakah rasa sedih itu? Sesakit apakah rasa pilu itu? Seperti terhiris pisaukah? Seperti ketika kepala terantuk di tembok? Atau sakitnya hanya sekadar seperti ujung jari ditusuk jarum? Nah, metafora-metafora mulai bermain. Semakin baik anda menyusun diksi dengan perumpamaan yang tepat, sehingga dapat mewakili “kesakitan” itu, maka semakin “baik”-lah nilai puisi yang hendak dibina itu.

Rupanya tidak hanya dalam realiti kehidupan yang nyata sahaja kita harus mengedepankan kejujuran, tapi juga dalam penciptaan karya sastera, khususnya puisi.
Selamat berkarya.

Reader Comments



Salam Puisi

PUISI merupakan sebuah genre kesusasteraan yang lahir daripada gembelengan seluruh tenaga yang ada: dalam dan luaran, fakta dan renungan imaginasi dan pengalaman penyair yang menakjubkan. Lihatlah, adakah seorang penyair yang mencipta puisi sepanjang waktunya? Tentulah tidak. Dia hanya menggarap atau berkarya pada saat-saat jiwanya tersentuh, mindanya terbuka dan kreativitinya mendesak. Pada ketika itu, percayalah jiwanya meronta-ronta untuk menyatakan sesuatu yang dilihat, mungkin juga yang didengar, memberi reaksi terhadap apa yang terjadi dan kadang-kadang juga mencuba mencari jawapan serta penyelesaian kepada apa yang berlaku. Para penyair bekerja dan berjuang dengan persepsi yang jauh lebih meresap, menggunakan kata-kata juah lebih halus, yang mampu meruntun rasa pembaca yang jauh lebih mendasar. Kita ingin menyelami yang tersurat daripada sesebuah karya. Blog ini merupakan sebuah alternatif ke arah mengangkat karya-karya kreatif para penyair di Sabah menerusi pembicaraan kritis terhadap puisi-puisi yang pernah diterbitkan bercetak di akhbar-akhbar tempatan di Sabah. Pembicaraan ini bersifat interaktif dan mesra baca dan tidak tercetak di mana-mana media. Mudah-mudahan usaha ini menjadi sebahagian rekayasa pencerahan karya serta kepenyairan para penyair yang terlibat. Usaha ini merupakan sumbangan peribadi saya yang amat mencintai puisi. Ia tentunya bukan suatu yang sempurna. Jestru, anda boleh melakukan sebarang komentar terhadap pembedahan karya-karya berkenaan melalui ruangan yang disediakan.

Ungkap Sasterawan

Yang kami perlukan kata benar bukan cerita besar ~ SN Muhammad Haji Salleh.

Saya rajin mengarang tetapi tidak tahu sama ada saya maju atau berkembang. Mungkin saya hanya rajin mengarang sahaja, tetapi masih di takuk lama ~ SN Shanon Ahmad

Sastera dan Seni tidak bererti kalau kesusasteraan tidak bergoncang ~ SN Dato' A.Samad Said

Mengatur bahasa bererti mengatur fikiran bangsa, menambah kata-kata bahasa bererti menumbuhkan fikiran bangsa. Bahasa itu jiwa bangsa ~ Sutan Tadbir Alisjahbana

Kita tahu bahawa seni itu indah dan indah itu bagi seseorang tidak sama ~ Dharmawijaya

Kalau hendak memperbaiki karangan adakan peraturan dalam fikrian ~ Rabindranath Tagore

Blogger Templates by Blog Forum



ONY SAHARA ROSNAH

JAIR SULAI

Arkib

Catatan Popular


Get Free Shots from Snap.com