Puisi Hidup dalam Kehidupan
“Yang kami perlukan kata benar bukan cerita besar.” ~ Sasterawan Negara Muhammad Haji Salleh.
T.Alias Taib (2003) memanifestasikan puisi sebagai perkahwinan abadi antara isi dengan bentuk. Puisi tanpa bentuk adalah pohon tanpa daun. Puisi tanpa isi adalah pohon tanpa buah. Menurutnya lagi, puisi adalah ilmu yang berupaya menghantar kita ke ceruk yang paling sunyi, ke dasar yang paling dalam, ke rahsia yang paling tersembunyi (dan) ke konflik yang paling rumit.
Zahir Sebuah Puisi
Zahirnya sebuah puisi hanyalah selonggok kata. Longgokan kata itu pada mata kasar hanyalah himpunan kata yang sama sifatnya dengan bentuk bacaan yang lain seperti laporan berita di surat khabar, jadual rancangan Tv atau iklan-iklan di media massa. Bagi pembaca biasa, puisi merupakan sebuah karya sastera. Yang lebih tahu sedikit akan merujuknya sebagai satu genre kesusasteraan yang popular terutama bagi anak-anak muda yang sedang dilamun cinta. Sementara di kalangan penyair yang matang, selonggokan kata itu menjadi satu telaahan minda dan jiwa yang penting, besar pula peranannya bahkan mampu memukau fikiran serta mata kalbu mereka. Buktinya, mari hayati puisi di bawah ini:
SEORANG SUFI, HIDUPNYA DENGAN CAHAYA
Kulihat dia di sudut sunyi
meratap meratib, menghayat Kitab suci,
mengalirkan air mata tanpa berhenti
bersandar tanpa kerusi
Meski ada telinga, tetapi tuli
mesti ada mata, tetapi buta
meski ada mulut, tetapi bisu
hidupnya dengan cahaya
Sungai air mata mengalir dalam hatinya
rindu kalbunya tersembunyi tanpa sempadan
cinta kalbunya senyap tanpa kesudahan
menyatakan bisik dengan kesenyapan
Dia watak yang hening bening
selalu memburu dan bersembunyi dalam hatik
selalu berada di pinggir sunyi bumi
dengan pakaian kalbu
di padang sunyi.
(Suhaimi Hj Muhammad,
Dalam Kumpulan Puisi Cintamu Umi: DBP 2007)
Puisi bagi para pemerhati, pengkaji dan pencinta seni kreatif dilihat sebagai satu manifestasi daripada kecintaan manusia yang tinggi terhadap hidup, kehidupan manusia, kemanusiaan, alam dan segala isi alam yang diciptakan Tuhan. Ada interaksi fizikal dan spirituil yang kelak dapat memperkaya pengalaman hidup kita. Kerana itu menurut Lim Swee Tin (2000), puisi dilihat sebagai mempunyai sihirnya sendiri dalam satu jalinan atau tautan yang akrab atau intim dan mesra kepada penggemar ataupun pencintanya.
Dalam kajian dan telaah kesusasteraan kreatif, puisi sebagai salah satu ciptaan sastera dikatakan terbina daripada elemen-elemen strukturnya seperti tema dan pemikiran, unsur gaya bahasa dan mesej yang dikatakan mengiringi setiap kelahiran karya. Tetapi apakah hanya itu yang ada dalam sesebuah puisi?
Persoalan ini sudah kerap dipertanyakan orang, digarap dan ditelaah oleh ramai peneliti sastera. Pelbagai jawapan sudah diberikan dan kita bahkan sudah menganggap banyak yang mempunyai persamaan atau dalam istilah sastera disebut klise. Puisi sebagai karya kesusasteraan persis enam orang buta mengandaikan seekor gajah yang diraba - - - rupa seekor gajah itu tidak ubah sebatang tiang yang besar yang melurus tinggi. Begitulah, yang cuba menyentuh belalainya menganggap gajah itu seperti seutas tali besar yang berkedut-kedut serta suka menjalar. Atau sahaja seperti analogi seekor anak burung yang baru pandai berenang malangnya terhempas ke tanah. Apabila kembali ke sarang, anak burung itu menceritakan alam yang sempit, dan dunia ini lingkungannya kecil yang kejam. Anak burung itu hampir musnah dalam satu ruang hidup yang tiada simpati.
Puisi sebenarnya merupakan sebuah karya kesusasteraan yang lahir daripada gembelengan seluruh tenaga yang ada: dalam dan luaran, fakta dan renungan imaginasi dan pengalaman penyair yang menakjubkan. Lihatlah, adakah seorang penyair yang mencipta puisi sepanjang waktunya? Tentulah tidak. Dia hanya menggarap atau berkarya pada saat-saat jiwanya tersentuh, mindanya terbuka dan kreativitinya mendesak. Pada ketika itu, percayalah jiwanya meronta-ronta untuk menyatakan sesuatu yang dilihat, mungkin juga yang didengar, memberi reaksi terhadap apa yang terjadi dan kadang-kadang juga mencuba mencari jawapan serta penyelesaian kepada apa yang berlaku. Para penyair bekerja dan berjuang dengan persepsi yang jauh lebih meresap, menggunakan kata-kata juah lebih halus, yang mampu meruntun rasa pembaca yang jauh lebih mendasar.
Apa pun yang dijelaskan kebenaran terhadap puisi dan penyair sehingga di hujung makalah ini, Mathew Arnol, seorang penyair dan kritikus Inggeris menyatakan adalah penting untuk berpegang teguh kepada prinsip bahawa puisi berada pada landasan dasar kritik terhadap kehidupan; bahawa keunggulan seorang penyair itu terletak pada aplikasi gagasannya yang indah dan kuat terhadap kehidupan untuk mengajukan pertanyaan bagaimana harus hidup. Yang pasti, dunia penulisan menjanjikan banyak harapan baru kepada kehidupan. Bidang ini sentiasa menguji kepekaan dan ketabahan setiap insan penyair. Tiga faktor yang kerap mencabar kewibawaan seorang penyair yang rasanya amat penting iaitu bagaimana kehidupan itu dinilai. Kedua, kesan daripada makna kehidupan dan ketiga, kebijaksanaan sebagai penyair memanfaatkan ilmu dan pengetahuannya menghalusi karyanya yang harus dihidupkan.
Catat Ulasan