GAYA
bahasa sering menjadi faktor penentu diterimanya sebuah karya oleh khalayak
penikmatnya mahupun oleh penganalisis sastera. Bertolak daripada kenyataan ini,
apakah anda menyedari puisi anda diperindah oleh gaya bahasa milik anda
sendiri? Atau itulah puisi apa adanya terilham dan ditulis sekali duduk tanpa
menguji kaji atau meneroka gaya bahasa sebagai unsur keindahannya. Mungkin
sahaja anda berfikir inilah persembahan sebuah puisi sebagai sastera tulis yang
sarat di dalamnya sebuah mesej besar!
Penelitian
stilistika berdasarkan asumsi bahawa bahasa sastera mempunya tugas mulia
(Suwardi, 2002:72). Bahasa memiliki pesan keindahan dan sekaligus membawa
makna. Tanpa keindahan bahasa, karya sastera menjadi hambar. Keindahan karya
sastera, hampir sebahagian besar
dipengaruhi oleh kemampuan penyair memainkan bahasa. Kelenturan penyair berolah
bahasa akan menciptakan keindahan khas sastera. Dengan kata lain, bahasa adalah
wahana khusus ekspresi sastera.
Puisi
bukanlah sebuah bentuk komunikasi atau informasi langsung melalui
ungkapan-ungkapan literer. Banyak makna yang diungkap di dalam puisi yang tidak
dapat disampaikan menggunakan bahasa yang biasa. Puisi memerlukan cara
pengungkapan sendiri. Bahasa puisi adalah bahasa khas. Yakni, bahasa yang telah
direkayasa sedemikian rupa untuk tujuan yang khas.
Namun
demikian, puisi yang baik bukanlah puisi yang sukar untuk difahami akibat
penggunaan metafora semula jadi (creativa methaphor) atau metafora konvensional
(lexical metaphor). Puisi yang baik adalah puisi yang mampu memberi pencerahan,
inspirasi, dan makna bagi kehidupan
pembacanya atau pendengarnya (jika puisi dibacakan) tanpa memerlukan masa yang
panjang untuk membedahnya dengan menggunakan pelbagai referensi.
Pertanyaannya,
seberapa ramaikah pembaca yang belajar atau mengetahui tentang teori semiotika;
tanda puisi (poetic signs), tanda linguistik (linguistic signs); semantik, juga
metafora, untuk memahami kata demi kata di dalam puisi yang merupakan “kendaraan
makna” (vehicle of meaning) sehingga menemukan makna puisi (poetic meaning)?
Pengetahuan
tentang sastera khususnya puisi tidak semua orang mengetahuinya. Apabila
bercakap tentang tanda-tanda, perlambangan atau imajan, gaya bahasa seperti
metafora atau personafikasi, hanya segelintir yang tahu waima penyair itu
sendiri bahkan. Terdapat penyair yang tahunya hanya menulis puisi tanpa
memikirkan atau mengambil peduli hal-hal berkaitan dengan gaya bahasa atau
pendekatan karya yang dihasilkannya. Namun secara kebetulan, hal-hal yang
diperkatakan ini wujud dalam karya mereka selepas dibedah atau dibicarakan oleh
penganalisis sastera.
Metafora
sering hadir dalam karya sastera. Zaidan Hendy (1991:69) mengemukakan bahawa
metafora berasal daripada kata 'meta' dan 'phoreo' yang bererti bertukar nama
atau perumpamaan. Metafora adalah majas perbandingan langsung, iaitu
membandingkan sesuatu secara langsung terhadap penggantinya.
Metafora
juga didefinisikan sebagai perbandingan dua perkara yang berlainan atau
berbeza, tetapi mempunyai persamaan hanya di dalam konteks yang dibandingkan.
Sebagai contoh, pulau dan impian adalah dua perkara yang berbeza, tetapi
mempunyai persamaan di dalam konteks kedua-duanya adalah jauh dan memerlukan
usaha penyair untuk sampai ke sana. Dari kaitan ini terciptalah metafora ‘pulau
impian’. Contoh yang lain kata 'sungai' yang pernah digunakan oleh beberapa
orang penyair. Misalnya Hassan Jaidin telah menulis sajak yang berjodol “Sungai
Peribadi”, Rahman Shaari dan Ahmad Razali menghasilkan sajak “Sungai Sejarah”.
Muhammad Haji Salleh menggunakan metafora ‘sungai takdir’ dalam sajaknya
“Baris-baris dari Muzium Goethe”. Jair Sulai juga menggunakan metafora ‘sungai
waktu’ dalam sajaknya “Belajar Resmi Sungai Waktu'. (Zurinah Hassan, 2011).
Metafora
telah digunakan sejak awal sejarah kehidupan manusia. Malah Dr. Muhammad Haji
Salleh (2002:135) menjelaskan bahawa perlambangan atau metafora adalah elemen
penting di dalam puisi Melayu dan menentukan nilai estetikanya. Metafora
terbentuk dengan adanya tindakan untuk membandingkan sesuatu konsep atau
abstraksi dengan sesuatu yang konkrit dan lebih dekat atau lebih dikenali oleh
masyarakat. Selain objek alam, metafora juga dibentuk daripada unsur-unsur lain
seperti watak cerita rakyat dan lagenda. Terdapat banyak puisi yang
membandingkan 'sifat setia' dengan Hang Tuah, 'angan-angan tinggi' dengan Mat
Jenin, dan 'pemberontakan' dengan Hang Jebat. Di dalam sajak Dialog, karya
Kassim Ahmad terdapat baris “aku akan pergi dengan seribu Jebat si anak tani” yang
membawa maksud dia akan bertindak untuk menuntut keadilan.
Walau
bagaimanapun alam jagat raya merupakan sumber metafora yang paling dominan di
dalam puisi Melayu (Zurinah Hassan, 2001) Penyair amat akrab dengan alam
seperti laut, sungai, gunung, awan, matahari, hujan dan pelbagai jenis
tumbuh-tumbuhan. Sehubungan dengan itu, H.B. Jassin pernah menulis, “Seniman
yang halus perasaannya sangat rapat hubungannya dengan alam sekitar. Dalam
angan-angannya alam itu hidup juga dan tumbuh-tumbuhan, batu-batu dan bunga-bungaan
baginya ialah makhluk yang bernyawa (H.B.Jassin. 1968:114) .
Catat Ulasan