SAYA
menghadiri program Baca Puisi Pena dengan tema Lestari Bahasa bagi edisi bulan
Oktober baru-baru ini. Sudah lama juga hasrat membaca puisi di Kuala Lumpur
disimpan dalam hati. Kali terakhir saya membaca puisi di ibu negara pada tahun
2007 bersama mentor saya SN Dato' Haji Ahmad Kamal Abdullah (Kemala) di
Auditorium Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.
Pengalaman
kali ini bagaimana pun agak menarik. Perjalanan saya ke Rumah Pena mengeluarkan
banyak peluh lantaran menggunakan STAR-LRT dan berjalan kaki dari stesen
Maharajalela ke rumah persatuan penulis tersebut. Nasib baik pernah ke Rumah
Pena, meski pun dalam keadaan jalan tidak berlampu saya menemui jalan masuk.
Dan, Ketua Satu Pena, Dr. Saleeh Rahamat menyambut. Sudah kelihatan di
perkarangan Rumah Pena antaranya Pak Irmas Saring, Shukri Abdullah, Sutung Umar
RS, Cikgu Ahmad Sarju, Ladin Nuawi, Zaen Kasturi dan Dr. Ibrahim Ghafar yang
menjadi moderator baca puisi serta siswa-siswi UPSI. Tidak lama kemudian baru
kelihatan SM Zakir, Dr. Shamsuddin Othman dan Wak Khalid Salleh.
Malam
itu saya menyampaikan puisi berjudul 'Ayat-ayat Sampah'. Sebenarnya saya mahu
membacakan puisi 'Citra Rimba Cinta Mahasinga' tetapi gagal mengesannya dari
gajet Ipad yang sentiasa menemani saya. Selesai membaca, wartawan Berita Harian
memintakan salinan puisi tersebut. Begitu canggihnya teknologi tanpa kertas,
saya menghantar teks puisi itu terus kepada alamat e-melnya. Selesai satu tugas,
mencari sahabat-sahabat penyair bertanya khabar dan membeli buku terbitan ITBM,
saya harus segera beredar bersama teman sepejabat yang menemani saya sebelum
LRT terakhir bergerak pada jam 11 malam.
Apa yang ingin saya katakan membaca puisi juga menjadi kegemaran
saya. Walaupun sedar suara tidak sebaik para deklamator yang ada, tetapi
kegemaran ini memberikan makna tersendiri. Deklamasi puisi perlu berguru,
setidak-tidaknya dengan kawan-kawan rapat. Saya pernah berguru dengan Marzuki
Ali, sekitar tahun 80-an, Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri Sabah
juga sering menganjurkan bengkel teater yang menerapkan elemen deklamasi puisi.
Dalam bengkel ini Marzuki Ali mengajar kami bagaimana menyampaikan puisi yang
baik. Sengsara juga dibuatnya. Dia mengajar teater di Pantai Tanjung Aru ketika
itu. Kami bertempik hingga hilang suara. Pertama kali mendeklamasikan puisi di
Auditorium Yayasan Sabah sempena Hari Alam Sekitar dengan suara yang hilang.
Selain Marzuki saya sentiasa mencontohi Haji Ismaily Bongsu dari
segi persiapan dan penampilan di pentas. Sebetulnya saya juga tidak akan
menyembunyikan bahawa orang yang banyak mengasah bakat saya dengan kawan-kawan
yang bersama-samanya sekitar 1979 dan awal 80-an iaitu Hajah Zaiton Ajamain.
Kawan-kawan yang dimaksudkan itu termasuklah Datu Osman Sulai, Rosnah Awang,
Sharif Asmawan Sharif Doki, Masdan Nurasid, Maryam Gambur, Osman Ampang, Datu
Ruslan Sulai, dan Ariah Judah (sekadar menyebut nama-nama). Dalam tempoh
sepuluh tahun menyertai Kumpulan Anak Seni (saya pernah menyandang jawatan
Setiausaha Kehormat Anak Seni tetapi meletakkan jawatan pada 1988 dan menyertai
IPS dua tahun kemudian). Anak Seni banyak menyediakan ruang dan peluang belajar
kerana tahun-tahun 80-an merupakan era di mana aktiviti seni dan budaya dan
juga persuratan begitu menyerlah. Walaupun aktiviti baca puisi tidak begitu
dominan berbanding sekarang, namun pengalaman awal pada era berkenaan amat
membantu. Pengalaman itu diperkasa lagi apabila saya sempat bersama-sama Hajah
Zaiton dan kawan-kawan menganjurkan pelbagai aktiviti penulisan, dua program
Pengucapan Puisi Patriotisme dan ketika terpilih sebagai Penulis Anak Angkat
DBP Cawangan Sabah pada tahun 1987.
Selepas menerima Hadiah Sastera Malaysia pada 1986 saya mula
melangkah sedikit dan mendekati Datuk A.Samad Said yang sering berada di Kota
Kinabalu, mengakrabi pula penulis-penulis muda seperti Zaen Kasturi dan
penulis-penulis lain hingga mencetus gejolak kebangkitkan penulis-penulis muda
sebagai sebuah kesedaran baru gerakan sastera Negara di Semenanjung.
Bahang gerakan ini selanjutnya menempiaskan impak yang luar biasa
di Sabah dengan penubuhan IPS. Sebelum ini saya juga amat tekun mengamati corak
bacaan puisi penyair-penyair seperti Pyanhabib, Dinsman, Sutung Umar RS,
Moekhtar Awang (ketika menyertai Hari Sastera dan Hari Puisi) dan beberapa yang
lain tentu sahaja A.Ghafar Ibrahim (AGI), Pak A.Samad Said seterusnya Pak
Taufik Ismail (ketika beliau berada di Kota Kinabalu dan Pengucapan Puisi Kuala
Lumpur yang juga saya ikuti) serta tidak lengkap jika tidak menyebut W.S.Rendra
yang pernah membaca puisi di Kota Kinabalu.
Puncak pengakaran dunia puisi ialah semasa menjadi peserta Bengkel
Penulisan MASTERA di Jakarta pada 1997 di bawah asuhan Pak Taufik Ismail, Pak
Supardi Joko Damono dan Pak Abdul Hadi WM. Tempat lain yang terbaik setakat ini
semasa menyertai Pertemuan Penyair Korea dan
Asia Tenggara ke-2 (KALF2) di Riau Indonesia pada 2011. Saya
membicarakan pengakuan sebagai penyair dan membaca puisi bersama-sama
penyair-penyair Korea Selatan, Singapura, Thailand, Vietnam, Myanmar, Brunai,
Filipina dan Indonesia. Semua ini pada saya menjadi nilai tambah yang amat
berharga sebagai penyair yang sentiasa ingin berguru, membaca dan
menterjemahkan segala bacaan isi hati dan bacaan massa dunia yang diikuti.
Catat Ulasan