Diksi dalam puisi



SATU lagi unsur penting dalam penulisan puisi adalah pemilihan diksi. Disebabkan puisi dikenali sebagai bentuk karya tulis yang menggunakan minimum kata, cenderung tidak deskriptif dan naratif, maka pemilihan kata-kata yang tepat untuk menggambarkan maksud dan nuansa tulisan haruslah ditekuni dengan saksama. Termasuk menghindari pengulangan kata yang sama di dalamnya, sehingga kepada penggunaan tanda baca dan penggunaan gaya bahasa yang sesuai. Misalnya ketika kita ingin mengungkapkan rasa kesepian, kosa kata mana yang akan kita pilih: sunyi, diam, damai, sendiri, sedih, sepi, senyap atau hening? Meskipun berkonotasi sama, setiap kata yang terpilih akan memberikan warna yang berbeza apabila disandingkan dengan kata-kata lainnya dalam keseluruhan puisi.

Bagaimana cara memilih diksi yang tepat? Antaranya menerusi pembacaan. Ini jawapan yang sering disampaikan para mentor perpuisian. Dengan banyak membaca, baik buku-buku puisi, artikel, novel, surat khabar sampai kepada tulisan-tulisan kritikan sekalipun akan memperkasa kosa-kata. Dengan  mengetahui banyak kosa-kata, penyair akan mempunyai pilihan yang lebih beragam dan memberikan warna serta jiwa tersendiri bagi puisinya.

Diksi atau pilihan kata menjadi satu hal yang pokok bagi seorang penyair. Dengan pilihan kata yang seirama dengan nada perasaannya, berbagai pancaran semangat dan ghairah berkarya mampu dimunculkan dengan variasi sentuhan yang luar biasa. Dalam keadaan sedih, rindu, dendam, bersemangat, kasmaran dan mungkin juga campuran berbagai rasa bakal ditemui.

Pemilihan kata yang secara tidak langsung berhubungan dengan konteks sosio-kultural penyair akan memberikan warna yang unik dalam karyanya. Dengan munculnya beberapa patah kata lokal yang sulit dipadankan dengan linguafranca daerah penyair, menjadikan keseluruhan binaan puisi itu lebih berwarna meski hal tersebut setidaknya 'menodai'.
Mengapa 'menodai' berada dalam tanda kutip, kerana ada yang beranggapan jika menghadirkan kata lokal dalam karya yang bertujuan universal, maka terkesan cenderung egoistis mengangkat kesukuannya. Tetapi di sisi yang lain hal ini memang tidak dapat dielakkan akan memberikan warna dan ciri yang khas dan yang tersendiri dalam kepelbagaian karya sastera. Hal ini barangkali tidak kita sedari tetapi memang berlaku secara semula jadi.

Seterusnya, hal yang paling menitikberatkan pada diksi ialah jangka waktu penciptaan puisi. Begitu dinamiknya puisi, terdapat sesetengah penyair menyempurnakan sesebuah puisi sehingga  beberapa hari atau bahkan bulan, hanya untuk sebuah puisi. Hal ini disebabkan penyair menginginkan suatu pengalaman yang luar biasa selain terbaru dalam racikan rangkaian kalimatnya.

Pembaca atau penikmat puisi memiliki tanggapan kreatif yang pelbagai hanya kerana puisi yang dibacanya terdiri dari dua baris saja. Padahal, dalam baris tersebut tersimpan makna yang berlipat jika memang hendak mendalaminya. Namun seringkali disalah fahami oleh pembaca tentang dunia puisi. Hal ini berakibat, pembaca yang juga tertarik ingin menulis puisi mengesampingkan betapa dalamnya makna pada proses uji cuba pembuatan puisinya. Kelihatan puisi daripada penyair 'percubaan' ini terkesan seadanya tanpa ada pemilihan kata yakni diksi yang serius. Alhasil karya yang dihasilkan pun bersifat biasa saja. Kata-kata yang dirajut dalam karyanya ditampilkan dengan kata yang biasa dikomunikasikan dalam bahasa sehari-hari. Tidak ada yang istimewa sekaligus menantang untuk menggali makna dalam karya tersebut sehingga terjadi desakralisasi makna.

Hal tersebut dapat ditepis jikalau penyair 'percubaan' ini kemudian giat mendalami dunia puisi. Ini akan menjadi puisinya lebih berbobot lagi. Namun jika tidak, maka proses desakralisasi tidak hanya terjadi pada makna tetapi juga pada tubuh puisi tersebut secara keseluruhan.

Hakikat tentang keberanian seseorang penyair memilih diksi untuk puisinya juga dituntut dan malah merupakan esensi penulisan puisi. Pilihan kata yang tepat dan cermat dapat mengukuhkan pengalaman penyair di dalam puisi yang ditulisnya. Pilihan kata yang tepat dan cermat memungkinkan kata-kata tidak sekadar merekat dan menempel satu sama lain, tetapi kata-kata itu dinamis dan bergerak serta memberikan kesan yang hidup. Kata-kata seperti itu tidak sekadar menjadi penanda, tetapi sekaligus menjadi dunia puitik itu sendiri. Oleh kerana itu, untuk menulis puisi siapapun tidak boleh meremehkan atau mengabaikan unsur diksi ini. Penulis puisi tidak boleh menafikan kosakata, metafora,  bahasa kiasan, bangunan imaji dan saranan retorika untuk melahirkan puisi-puisi yang bernilai tinggi.

Reader Comments



Salam Puisi

PUISI merupakan sebuah genre kesusasteraan yang lahir daripada gembelengan seluruh tenaga yang ada: dalam dan luaran, fakta dan renungan imaginasi dan pengalaman penyair yang menakjubkan. Lihatlah, adakah seorang penyair yang mencipta puisi sepanjang waktunya? Tentulah tidak. Dia hanya menggarap atau berkarya pada saat-saat jiwanya tersentuh, mindanya terbuka dan kreativitinya mendesak. Pada ketika itu, percayalah jiwanya meronta-ronta untuk menyatakan sesuatu yang dilihat, mungkin juga yang didengar, memberi reaksi terhadap apa yang terjadi dan kadang-kadang juga mencuba mencari jawapan serta penyelesaian kepada apa yang berlaku. Para penyair bekerja dan berjuang dengan persepsi yang jauh lebih meresap, menggunakan kata-kata juah lebih halus, yang mampu meruntun rasa pembaca yang jauh lebih mendasar. Kita ingin menyelami yang tersurat daripada sesebuah karya. Blog ini merupakan sebuah alternatif ke arah mengangkat karya-karya kreatif para penyair di Sabah menerusi pembicaraan kritis terhadap puisi-puisi yang pernah diterbitkan bercetak di akhbar-akhbar tempatan di Sabah. Pembicaraan ini bersifat interaktif dan mesra baca dan tidak tercetak di mana-mana media. Mudah-mudahan usaha ini menjadi sebahagian rekayasa pencerahan karya serta kepenyairan para penyair yang terlibat. Usaha ini merupakan sumbangan peribadi saya yang amat mencintai puisi. Ia tentunya bukan suatu yang sempurna. Jestru, anda boleh melakukan sebarang komentar terhadap pembedahan karya-karya berkenaan melalui ruangan yang disediakan.

Ungkap Sasterawan

Yang kami perlukan kata benar bukan cerita besar ~ SN Muhammad Haji Salleh.

Saya rajin mengarang tetapi tidak tahu sama ada saya maju atau berkembang. Mungkin saya hanya rajin mengarang sahaja, tetapi masih di takuk lama ~ SN Shanon Ahmad

Sastera dan Seni tidak bererti kalau kesusasteraan tidak bergoncang ~ SN Dato' A.Samad Said

Mengatur bahasa bererti mengatur fikiran bangsa, menambah kata-kata bahasa bererti menumbuhkan fikiran bangsa. Bahasa itu jiwa bangsa ~ Sutan Tadbir Alisjahbana

Kita tahu bahawa seni itu indah dan indah itu bagi seseorang tidak sama ~ Dharmawijaya

Kalau hendak memperbaiki karangan adakan peraturan dalam fikrian ~ Rabindranath Tagore

Blogger Templates by Blog Forum



ONY SAHARA ROSNAH

JAIR SULAI

Arkib

Catatan Popular


Get Free Shots from Snap.com