KETIKA menyaksikan sebuah persembahan deklamasi puisi apakah yang
kita inginkan daripadanya? Soalan berikut ini juga penting iaitu bagaimana cara
terbaik menyampaikan puisi dalam arena deklamasi baik untuk majlis biasa
mahupun dalam pertandingan? Pada saya deklamasi puisi harus dipelajari.
Kemahiran membaca puisi harus melalui latihan-latihan yang tersendiri. Calon
deklamator harus berguru dan mendapatkan ilmu daripada tokoh-tokoh yang
cemerlang dalam bidang ini.
Sememangnya tidak ada cara membaca puisi yang boleh dikatakan
terbaik. Dalam sesuatu pertandingan misalnya, pengadil mungkin tertarik dengan
peserta yang mempunyai suara lantang, jelas, besar, bergema, penuh bersemangat
dan bertenaga. Pada pertandingan lain panel mungkin memenangkan deklamator yang
membaca dengan gaya sederhana, tenang dan terkawal, lembut dan bersahaja seolah
sedang bercakap dan berkomunikasi dengan penonton.
Sebagai persembahan seni sememangnya deklamasi tidak mempunyai
satu gaya saja. Tidak ada peraturan ketat dan khusus yang mesti patuhi. Sesuatu
gaya yang membawa tuah kepada johan lalu mungkin tidak membawa kemenangan
kepada peserta baru kerana meniru gaya orang lain yang menunjukkan kekurangan
inovasi dan kreativiti.
Perkara utama dalam persembahan deklamasi ialah pembacaan yang
membabitkan suara, sebutan, nada, intonasi, mimik muka, gerak badan dan
sebagainya. Semua itu mesti dipadukan dengan harmoni dan sesuai dengan maksud
puisi. Namun, tidak semua deklamator mampu berbuat demikian. Ada bacaan yang
gagal menarik perhatian penonton. Kegagalan itu disebabkan beberapa faktor
antaranya sebutan tidak jelas, kurang keyakinan atau terlupa.
Deklamator mesti menyebut setiap perkataan dengan jelas. Jika lain
yang disebut lain kedengaran tentulah menjejaskan makna puisi. Contohnya: 'mereka'
disebut 'merekah'; 'merdeka' dibaca 'merdekah'; 'martabat bangsa' kedengaran
seperti 'murtabak bangsa' dan 'mujahid' kedengaran 'mujahit'. Apabila ini
terjadi makna puisi berubah, malah menimbulkan kelucuan dan mengganggu
penghayatan penonton dan ia dianggap satu kegagalan.
Terdapat sesetengah deklamator tidak yakin menghadap penonton. Ini
menyebabkan ia teragak-agak, kurang bersungguh-sungguh, sebutan tidak jelas dan
suara tidak keluar. Mungkin darahnya
mulai bergemuruh. Ini terjadi apabila deklamator tidak membuat persediaan
secukupnya termasuk latihan. Pertandingan deklamasi puisi bukan bertujuan
mendera peserta untuk menghafal. Sayembara Deklamasi Puisi Hari Kebangsaan
membenarkan peserta membawa kertas di pentas, namun peserta yang boleh menghafal
dengan baik tentu berhak menerima markah lebih kerana itu membuktikan
kesungguhannya. Jika deklamator terlupa dan meninggalkan beberapa baris, tentu
menjejaskan makna puisi. Ada deklamator terlupa perkataan asal lalu
menggantikannya dengan perkataan lain sehingga maksud puisi berubah. Markah di
potong mengikut sejauh mana pembacaan menyimpang daripada makna sebenar.
Walaupun deklamator dibolehkan membawa kertas, mereka perlu pandai mengawal
keadaan supaya tidak ketara jika tiba-tiba tidak dapat mengingati baris teks
puisinya.
Ada deklamator berfikir dia mesti menjerit dan bertempik untuk
menghasilkan pembacaan yang bertenaga. Ini salah sama sekali. Deklamasi
bertenaga tidak bererti bertempik dari awal hingga akhir. Deklamator mesti
membaca dan mengawal intonasi suara, meninggi dan merendahkan suara pada tempat
sesuai dengan maksud teks. Jika deklamator bertempik dan berada terlalu dekat
dengan mikrofon yang tidak begitu canggih, maka kedengaran bingit dan
menyakitkan telinga. Ini mengganggu penonton dan pengadil.
Pendek kata, semua orang memerlukan persediaan dan latihan cukup
untuk muncul dengan yakin di pentas. Untuk menjadi deklamator yang baik
seseorang perlu membaca dan memahami puisi yang dideklamasikan. Berlatihlah
menyebut setiap perkataan. Beri perhatian kepada perkataan yang sukar. Fikirkan
gaya yang sesuai dengan puisi yang dipilih. Jaga kesihatan dan suara supaya
bagus pada hari pertandingan. Buatlah gerakan atau senaman bagi memperbaiki
pernafasan dan kawalan suara. Gunakan kreativiti mencari gaya baru dan tidak
meniru gaya lampau.
Apabila puisi dipentaskan, baik pada pertandingan, teater atau
dilagukan, ia mesti mencapai matlamat menyampaikan maksud puisi. Tidak ada
gunanya puisi diberikan irama atau digayakan dengan pelbagai gerak dan tari
jika irama atau pergerakan itu sendiri menenggelamkan maksud puisi. Menurut
Zurinah Hassan, deklamasi puisi adalah persembahan seni. Pemarkahannya tidak
dapat tidak dipengaruhi oleh cita rasa dan subjektiviti pengadil sebagai
penilai hasil seni. Seperti hasil seni lain, ia meminta kreativiti dan gaya
tersendiri.
Catat Ulasan