KETIKA lagu-lagu puisi mula digerakkan oleh kumpulan Harmoni,
Zubir Ali, M. Nasir, Ibrahim Bachik,
kumpulan Kopratasa, Ramli Sarip dan Julfekar Ahmad Shah sebagai satu aliran
muzik di negara ini, masyarakat agak sukar untuk menerimanya. Barangkali kerana
kekeliruan makna lirik lagu puisi itu. Misalnya, sewaktu pertama kali
memperkenalkan lagu 'Penantian' oleh kumpulan Harmoni, ramai pendengar
menganggap lagu itu membawa maksud kekecewaan dalam percintaan tetapi
sebenarnya lagu tersebut membawa unsur ketuhanan yang mendalam. Kerana
kekeliruan itu lagu 'Penantian' mendapat sambutan hebat. Seterusnya lebih
banyak lagu daripada genre puisi mendapat perhatian dan sambutan yang baik
daripada masyarakat pendengar.
Lagu-lagu puisi dapat dilihat daripada dua sudut iaitu pertama
kerana lagunya dan kedua kerana liriknya. Ketika kita berkata kerana lagunya,
lagu puisi tidak begitu menitikberatkan nilai 'puisi'nya sedangkan bila kita
berkata kerana liriknya pula kerana
secara menyeluruh berdasarkan puisi karya para penyair atau penciptanya,
barulah boleh dianggap lagu yang digubah
itu merupakan lagu puisi yang sebenar. Mungkin
kenyataan ini sebuah tanggapan umum dan disebabkan saya seorang penyair
maka hal ini masih boleh dibahaskan.
Pada dasarnya, tidak banyak bezanya mengapa sebuah lagu itu
disukai. Antara sebabnya ialah lagu itu sedap didengar, alunan melodinya
menawan dan mengasyikkan, liriknya penuh makna dan pengertian. Lagu puisi juga
tidak banyak bezanya dengan lagu-lagu pop, blues, rock atau pelbagai aliran
lain. Ini kerana lagu-lagu puisi juga mempunyai melodi daripada pelbagai aliran
muzik seperti rock, balada, asli, blues dan R&B. Jika begitu, di
manakah letaknya keistimewaan lagu puisi?
Lagu puisi merupakan genre lagu yang mempunyai ciri dan nilai
tersendiri, berbeza dengan genre lagu lain. Lagu puisi menggunakan puisi (baca:
puisi moden) sebagai lirik dan dasar ciptaannya. Memang tidak dapat dinafikan
puisi sebagai lirik ada kalanya juga tidak berbeza dengan lirik bagi lagu
biasa. Baca dan dengar lirik-lirik lagu M.Nasir (misalnya Awan Nano nyanyian
Hafiz), sebahagian lirik lagu Ebeit G. Ade, Yuna atau kumpulan Rock Search dan
Amok. Malah lagu-lagu rap dan hip-hop ternyata banyak sekali memanfaatkan
bait-bait puisi.
Lazimnya, penciptaan lagu biasa akan mencipta melodi sesebuah lagu
sebelum dituliskan liriknya untuk dipadankan dengan melodi yang dicipta. Tetapi
mencipta lagu puisi, pencipta lagu perlu mencipta atau menggubah melodi atau
muziknya berdasarkan bait-bait puisi yang didasarkannya. Bait-bait puisi itu
pula tidak boleh ditulis semata-mata untuk menyesuaikan dengan melodi yang
telah digubah. Di sinilah letaknya keistimewaan dan cabaran yang perlu dihadapi
oleh seseorang komposer yang hendak menghasilkan lagu puisi.
Tetapi sebagai genre muzik, lagu puisi adalah penting kerana ia
mempunyai nilai seni dan sastera yang tinggi. Lagu puisi ibarat pengucapan puisi
dalam elemen muzik yang secara tidak langsung menterjemahkan unsur bunyi, ritma
dan susunan kata yang diungkapkan penyair. Manakala pengubah lagu pula cuba
menelusuri pemikiran penyair melalui kata dan bait-bait puisi.
Puisi atau lirik lagu yang sarat dengan nilai keindahan, kebenaran
dalam hidup dan kasih sayang dalam ikatan keluarga mampu menjadi saranan
penting untuk menyalurkan segala unsur kebaikan, kebahagiaan dan kesejahteraan
di dunia dan akhirat serta meninggalkan gejala negatif hidup di dunia.
Aktiviti penciptaan lagu-lagu puisi yang asli di Sabah pula tidak
begitu tampak menyerlah kerana ramai penggiat lagu puisi hanya menyampaikan
lagu-lagu yang sedia ada seperti nyanyian Ebiet G Ade. Kalau adapun, ia hanya
bersifat sementara dan tidak bersungguh-sungguh. Julfekar Ahmad Shah pula hanya
terlibat dengan lagu-lagu puisi pada peringkat awal penglibatannya dalam
penggubahan lagu. Sementelahan, saya tidak juga ingin meletakkan Abu Bakar Elah
sebagai pendominasi lagu-lagu puisi di Sabah hanya disebabkan penampilan
lagu-lagunya yang bercirikan tempatan.
Namun kebelakangan ini sudah ada usaha untuk mendedahkan kepada
para pelajar sekolah dalam penggubahan lagu berdasarkan puisi yang mereka
persembahkan. Aktiviti dalam bentuk sayembara ini memberi galakan yang positif
ke arah melahirkan minat terhadap penciptaan lagu-lagu puisi. Dewan Bahasa Dan
Pustaka Cawangan Sabah juga tidak ketinggalan menganjurkan sayembara mencipta
lagu puisi berdasarkan puisi-puisi para penyair di Sabah, cuma kurangnya ialah
lagu-lagu yang dihasilkan dari sayembara ini selesai di pentas sahaja dan tidak
disebarkan kepada khalayak yang lebih luas. Demikian juga apabila agensi yang
sama menganjurkan persembahan lagu-lagu puisi tanpa henti, kita tidak nampak
adanya lagu-lagu puisi yang baru, mungkin kerana yang diutamakan dalam program
ini hanya panjangnya masa yang ingin dicapai bukan fokus kepada lagu-lagu
puisi. Bagaimanapun, dalam konteks pelestarian, aktiviti-aktiviti seumpama ini
harus dilakukan dengan harapan minat dalam kalangan generasi masa kini akan
sentiasa berkembang.
Catat Ulasan