KITA
sangat mengagumi penyair-penyair Bumi di Bawah Bayu Sabah pada sekitar
tahun-tahun emasnya. Bukan sahaja lahir penyair-penyair terbaik seperti Ariffin
Arif, Ramlee Haji Gollah, Jair Sulai, Jasni Matlani, A.Rahim Tapah, Norawi Haji
Kata, Ony Latifah Osman, Sahara Jais, Rosnah Radin (sekadar menyebut beberapa
nama) bahkan karya-karya besar mereka telah mewarnai perpuisian Islami Malaysia.
Percikan mahrajan sastera Islam melalui peraduan menulis puisi berunsur Islam
dan percetakan antologi puisi berunsur Islam yang diupayakan oleh pihak-pihak
yang komited terhadap dunia sastera Islam telah mengangkat nilai agama dalam
masyarakatnya. Upaya ini mudah-mudahan dapat diperkasakan lagi menerusi
karnival kesenian Islam yang dianjurkan kerajaan Negeri Sabah.
Puisi
Islam adalah puisi yang berhiaskan nuansa keagamaan di dalamnya. Nuansa
keagamaan dalam puisi Islam ini yang berupa ekspresi doa, penyebutan nama Allah
dan nabi-nabi-Nya, dan dapat juga berupa tema puisi Islam yang diusung. Puisi
Islam tidak selalu berbicara soal keilahian, tetapi juga berbicara tentang
hubungan antarmanusia, kasih sayang, pujian, hingga pendapat tentang keadaan sosial
yang ditampilkan dengan pilihan diksi nan indah selayaknya puisi pada umumnya.
Islam
adalah agama Rahmatan lil ‘alamiin. Agama yang dirahmati Allah Swt dan
diperuntukkan bagi semua umat manusia. Ajaran-ajaran agama dalam Islam
disampaikan melalui dakwah. Media dakwah boleh sahaja dalam bentuk literasi
atau karya sastera seperti puisi.
Pada
dasarnya puisi Islam menjadi saranan penyampaian dakwah yang cukup baik setelah
novel dan karya sastera lainnya kerana mampu menghadirkan hal-hal tersirat dari
setiap kata yang tertulis. Makna tersirat dalam puisi Islam berisi ajakan
kebaikan dan mengagungkan keesaan Allah Swt. Ia mengandung syair-syair untuk
merepresentasikan perasaan hati sang penyair tentang keesaan Allah Swt dan
kasih sayang yang diberikan-Nya dalam tiap hela nafas. Sejumlah puisi Islam
tercipta dari hasil perenungan panjang dengan berduaan atau berkhalwat bersama
Sang Pencipta.
Majlis
ilmu adalah tempat literasi seperti puisi Islam banyak ditampilkan. Majlis ilmu
bukan hanya tempat-tempat seperti Masjid, madarasah, sekolah dan pusat
pengajian. Majlis ilmu juga bersumber dari bacaan, buku, dan media audio visual
yang dengan caranya menyiarkan Islam hingga sampai ke seluruh pelosok negeri.
Tema-tema
dalam puisi Islam tentunya sering berkaitan satu sama lain. Maksudnya agar
ajaran Islam mampu diterima secara kafah atau menyeluruh dengan caranya
sendiri. Tema akidah, akhlak, cinta, iman, ma’rifatullah atau mengenal Allah,
ma’rifatul rasul atau mengenal rasul, ihsan atau kebaikan dan ajakan berdakwah
merupakan tema yang sering dihadirkan secara tersirat dalam puisi Islam.
Puisi
bukan hanya milik pujangganya melainkan juga milik mereka yang minat dengan
sastra ini. Bila puisi konvensional atau yang bernafaskan sastera saja tanpa
ada unsur Islami peminatnya hanya dari kalangan tertentu saja, berbeza dengan
puisi Islam.Kerana kandungan dalam Puisi Islam lebih mengungkapkan perasaan
hati sang pujangga akan keagungan Tuhan segala ciptaan-Nya, puisi ini ternyata
bisa menggugah hati siapapun yang membacanya dari kalangan agama yang berbeza.
Menulis
puisi bukanlah semudah mengarang teori kerana genre ini boleh terhasil dengan
penggabungan pelbagai disiplin termasuklah latar sang penyair. Jika tidak puisi
Islam akan terbangun tanpa roh, ia indah bahkan menghiburkan jiwa tetapi kosong
kerana tidak mampu dihayati oleh penyairnya sendiri apatah lagi pembaca atau
penikmat puisi yang menginginkan ciptarasa yang amat tinggi nilai dakwahnya.
Karya-karya yang terhasil hanya berupa salinan kehidupan atau 'a photocopy of
life' yang biasa dirakam oleh pemotret terhadap sebuah taman, atau sebuah
permatang atau sebuah banjaran yang hijau ataupun mungkin rakaman potret
keluarga di satu majlis pernikahan. Kata-kata atau diksi tidak menjadi indah
meskipun itulah ungkapan yang sehabis berjaya sebagai sebuah metafora, alegori,
asonansi atau perlambangan, jika hanya mengambil kira puisi Islam berdasarkan
istilah seperti 'Nya' atau 'Mu' atau unsur-unsur keAraban yang gagal dihayati
maksudnya.
Kerana
itulah juga mengapa puisi Islam hanya mampu dilakukan oleh mereka yang memiliki
disiplin agama yang tinggi. Kita bahkan boleh membuat penilaian karya-karya
yang menepati ciri-ciri Islami apabila mentelaah kembali buku-buku puisi yang
pernah diterbitkan. Dan kita boleh mengatakan selepas itu bahawa puisi Islam
bukan sekadar sebuah literasi dakwah semata-mata tetapi suatu penghayatan jiwa
kepada penyairnya sendiri.
Catat Ulasan