PUISI,
bagi para pengkaji dan pencinta seni kreatif dilihat sebagai satu manifestasi
daripada kecintaan manusia yang tinggi terhadap hidup, kehidupan manusia,
kemanusiaan, alam dan segala isi alam yang diciptakan Tuhan. Wujud interaksi
fizikal dan spirituil yang kelak dapat memperkaya pengalaman hidup kita. Kerana
itu menurut Lim Swee Tin (2000), puisi
mempunyai sihirnya sendiri dalam satu jalinan atau tautan yang akrab
atau intim dan mesra kepada penggemar ataupun pencintanya.
Dalam
kajian dan telaah kesusasteraan kreatif, puisi sebagai salah satu ciptaan
sastera dikatakan terbina daripada elemen-elemen strukturnya seperti tema dan
pemikiran, unsur gaya bahasa dan mesej yang dikatakan mengiringi setiap
kelahiran karya. Tetapi apakah hanya itu yang ada dalam sesebuah puisi?
Puisi
sehingga kini telah menjadi saluran yang berkesan bagi karyawannya menyampaikan
buah fikiran, pendirian hidup dan perjuangan. Disebabkan puisi intim dengan
pembaca dan sesuai dengan sifatnya yang khusus, kesannya jadi mendalam. Anda
kajilah sejarah Perancis, bukankah pemimpin di Amerika Latin menggunakan puisi
untuk menyalurkan perjuangan bangsa mereka sehingga ada penyair seumpama Pablo
Neruda lahir sebagai seorang negarawan terbilang di negaranya.
Puisi
sebenarnya merupakan sebuah karya kesusasteraan yang lahir daripada gembelengan
seluruh tenaga yang ada: dalam dan
luaran, fakta dan renungan imaginasi dan pengalaman penyair yang menakjubkan.
Lihatlah, adakah seorang penyair yang mencipta puisi sepanjang waktunya?
Tentulah tidak. Dia hanya menggarap atau berkarya pada saat-saat jiwanya
tersentuh, mindanya terbuka dan kreativitinya mendesak. Pada ketika itu,
percayalah jiwanya meronta-ronta untuk menyatakan sesuatu yang dilihat, mungkin
juga yang didengar, memberi reaksi terhadap apa yang terjadi dan kadang-kadang
juga mencuba mencari jawapan serta penyelesaian kepada apa yang berlaku. Para
penyair bekerja dan berjuang dengan persepsi yang jauh lebih meresap,
menggunakan kata-kata juah lebih halus, yang mampu meruntun rasa pembaca yang jauh lebih mendasar.
Demikianlah
puisi yang dalam sejarah kesusasteraan dunia dikatakan sudah berusia ribuan
tahun. Tradisi kesusasteraan kita pula mula menyambutnya sejak awal abad ke-20,
dan hari ini ia menjadi genre yang cukup
penting di tengah-tengah peradaban yang getir dan sukar. Apakah yang mendorong seseorang menghasilkan
puisi? Mengapakah corak pengucapan sebegini yang dipilih? Mengapakah mantan
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyampaikan rasa gusarnya terhadap
bangsa Melayu melalui puisi? Dalam sebuah puisi karyanya, Tun Dr. Mahathir menegaskan tentang perjuangan bangsa yang
harus dilakukan dengan upaya yang tinggi: Hari
ini, jalan ini pasti semakin berliku/kerana masa depan belum tentu/menjanjikan
syurga/bagi mereka yang lemah.
Kecenderungan
masyarakat termasuk para pemimpin menulis atau membaca puisi membuktikan bahawa
kesenian warisan ini menjadi saluran penting pelahiran atau peluahan perasaan
dan menjadi salah satu alat bagi menyatakan citra diri, menyampaikan pandangan
atau kritikan, malahan mencetuskan pemikiran intelektualisme mereka terhadap
isu-isu penting. Kita telusuri sahaja puisi Usman Awang (1929-2001) berjudul
'Balada Terbunuhnya Beringin Tua di Pinggir Sebuah Bandar Raya', penyair dengan
amat tajam mengkritik pihak-pihak berwajib yang memusnahkan tumbuhan semulajadi
dengan rakusnya di bandar raya beralaskan matlamat pembangunan. Perbuatan ini
telah terjadi di mana-mana tempat di negara kita ini terutama di bandar-bandar
yang sedang mengalami proses pembangunan. Begitu juga pernyataan sinis Usman
terhadap umat Melayu dalam puisinya bertajuk 'Melayu'. Namun jika kita
perhatian senario terhadap beberapa insiden di negara kita yang melibatkan
sesetengah orang Melayu akhir-akhir ini, apakah inilah impak puisi tersebut
apabila kita membaca kenyataan di bawah ini:
Melayu itu berani jika bersalah/kecut takut kerana benar/janji simpan di
perut/selalu pecah di mulut/biar mati adat/jangan mati anak.
Baha
Zain pula telah menulis 'Menangguh Kebenaran' menyindir orang-orang kota yang
gemar berdusta, hidup berpura-pura dan rendah moralnya. Dalam puisi-puisi siri 'Rangkas Bintung'nya,
W.S.Rendra memberontak terhadap penindasan, kekejaman dan kebobrokan pemerintah
terhadap rakyat. SN Dato' A.Samad Said kini menjadi lebih jelas menjadikan
puisi sebagai jalur pemikirannya terhadap pemerintah. Pengaruh puisi terhadap
kehidupan masyarakat kita memang kukuh tanpa disedari. Di Sabah kita juga
mempunyai puluhan penyair yang turut menggarap hal-hal yang tidak jauh beza
pemikiran mereka dengan para penyair yang ternama di seluruh nusantara. Misalnya
Ariffin Arif dalam Kumpulan Puisinya bertajuk 'Api Laut Merah', Soibil Madun
(Lautan Sebuah Ayunan), ABM Fajeer (Taufan), Jalidar Abdul Rahim (Tanah
Kerinduan), Zaiton Ajamain (Bagai Layang-Layang), Jair Sulai (Sungai Hayat),
Dayang Salmah Salam (Bisikan Nurani) dan saya sendiri melalui 'Akar Cahaya',
'Datang Kembali', 'Menginai Badai' dan 'Kembali di Lahad Rahsia' serta puluhan lagi antologi puisi yang dicetak
menjadi taman ungkapan-ungkapan para penyair menyalurkan kehadiran mereka
sebagai perakam peristiwa dan pencetus zaman mendatang.
Kita
wajar menelaah puisi-puisi yang tersebar lebar dalam bentuk buku atau
media-media yang lain di samping terus memperkaya karya untuk berkongsi nikmat
cinta di tengah-tengah kemanusiaan yang diasak oleh pelbagai kerenah, kemahuan,
harapan dan impian. Di tengah-tengah insan hipokrit. Di tengah-tengah kemelut
dahsyatnya mentaliti masyarakat yang memandang kemewahan lebih utama berbanding
nilai cinta dan kasih sayang.
Catat Ulasan