SESETENGAH
penyair tidak pernah memikirkan soal tema apabila dia sedang menulis puisi.
Emosinya sewaktu berkarya menjurus kepada amanat atau mesej yang sedang dia
fikirkan. Kreativitinya berkembang seiring bersama berkembangnya diksi-diksi
indah yang membangunkan karyanya.
Tanpa
disedari sebenarnya tema merupakan sesuatu yang menjadi fikiran pengarang.
Menurut Waluyo (2003:17) tema adalah gagasan
atau subjek pokok yang
dikemukakan penyair melalui puisinya. Semua karya terkhusus karya sastera pasti
memiliki tema yang merupakan pokok permasalahan yang diangkat dalam menulis
karya sastera itu.
Soalnya
bilakah tema itu ditemui? Penyair mempunyai pilihan kerana puisi kelihatan amat
mudah berbanding genre sastera yang lain. Sebagaimana menulis cerita pendek yang
lazimnya mempunyai unsur satu tema, begitulah halnya puisi, tidak mungkin
berbaur campur dengan pelbagai tema. Apa yang penting apabila penyair ingin
menyampaikan amanatnya ia berpegang pada satu paksi atau fokus sebagai jalur
perjalanan kreatifnya.
Demikian
halnya apabila penyair menyusun puisi-puisi menjadi sebuah buku kumpulan puisi
persendiriannya. Penyair yang cenderung kepada kepelbagaian tema agak sulit
untuk menentukan satu tema khusus dalam bukunya itu. Ini terjadi apabila dia
tidak siap untuk menulis secara khas sebuah buku puisi tetapi memasuk-rojakkan
semua atau sebahagian karya yang pernah disiarkan di media massa sebelum ini.
Selain pelbagai tema, ketidak tepatan pemilihan judul juga akhirnya menjebak
buku puisi seperti ini sebagai karya semberono kerana judul yang dipilih tidak
menggambarkan intipati tema sebenar kelahiran buku berkenaan. Tanpa menyebut
judul buku-buku puisi yang dimaksudkan, saya sering menemui buku puisi seperti ini dan malah saya
mengakui pernah melakukan kesilapan itu.
Kita
boleh ikuti puisi-puisi tematik berdasarkan sesuatu peristiwa. Ini kelaziman
pilihan ramai penyair. Contohnya pada bulan Ramadan, pembaca akan menemui
puisi-puisi Islam bertemakan Ramadan di media-media massa. Semasa bencana
Tsunami melanda Aceh pada tahun 2005 begitu banyak puisi mengenainya ditulis
penyair. Tidak dinafikan terdapat penyair yang menulis hanya berdasarkan tema,
misalnya diundang menghasilkan puisi bertemakan Hari Kemerdekaan atau berkaitan
dengan tema keagamaan. Selain daripada itu dia tidak menulis puisi kecuali
diminta untuk menulis. Penyair jenis ini digelar penyair tempahan kerana dia
ditempah untuk menulis mengikut peristiwa dan tempoh tertentu di samping
dijanjikan bayaran sagu hati tertentu. Apabila puisi-puisi tempahan ini dihasilkan
amanat yang akan disampaikan oleh penyairnya mudah untuk difahami.
Perbezaan
paling ketara antara menulis karya kreatif dengan bukan kreatif tentu sahaja
bentuk penyampaian, laras bahasa atau gaya bahasa dan pemilihan diksi yang
padat dan tepat. Puisi merupakan karya sastera yang memiliki struktur yang
sangat kompleks yang terdiri daripada beberapa strata atau lapis norma.
Masing-masing norma menimbulkan lapis norma di bawahnya, seperti dijelaskan
oleh Rene Wellek. Lapis norma pertama adalah lapis bunyi (sound stratum). Bila
orang membaca puisi, maka yang terdengar adalah serangkaian bunyi yang dibatasi
jeda pendek, agak panjang, dan panjang. Lapis pertama yang berupa bunyi
tersebut mendasari timbulnya lapis kedua, iaitu lapis makna (units of meaning),
kerana bunyi-bunyi yang ada pada puisi bukanlah bunyi tanpa makna. Bunyi-bunyi
itu disusun sedemikian rupa menjadi kesatuan kata, frasa, kalimat, dan bait
yang menimbulkan makna yang dapat difahami oleh pembaca.
Puisi
adalah salah satu bentuk karya sastera yang mengekspresikan secara padat
pemikiran dan perasaan penyairnya, digubah dalam wujud dan bahasa yang paling
berkesan. Pemikiran juga bersangkut dengan amanat samada yang bersifat
intrinsik mahupun bersifat luaran. Pada
umumnya penyair mengungkapkan gagasan dalam kalimat yang relatif pendek-pendek
serta padat, ditulis berderet-deret ke bawah (dalam bentuk bait-bait), dan
tidak jarang menggunakan kata-kata atau bahkan kalimat yang bersifat konotatif.
Ini juga suatu pilihan dalam kalangan penyair itu sendiri.
Ketika
ingin menentukan tema, penyair yang tegar tentu memahami bahawa struktur dan
ragam puisi sebagai hasil karya kreatif terus-menerus berubah. Hal ini nampak
apabila kita mengkaji ciri-ciri puisi pada zaman tertentu yang ternyata berbeza
dari kekhasan puisi pada zaman yang lain. Di masa lampau misalnya, penciptaan
puisi harus memenuhi ketentuan jumlah baris, ketentuan rima dan persyaratan
lain. Itulah sebabnya pendeta Za'ba mendefinisikan puisi sebagai karangan
berangkap. Definisi tersebut tentu saja tidak tepat lagi untuk masa sekarang
kerana saat ini penyair sudah lebih bebas dan tidak harus tunduk pada
persyaratan-persyaratan tertentu. Hal ini mengakibatkan pembaca tidak dapat
lagi membezakan antara puisi dengan prosa hanya dengan melihat bentuk visualnya.
Kerana
itu, bukanlah terlalu sulit untuk penyair menentukan apakah tema pilihannya
sebagai satu kecenderungan menulis puisi. Penyair yang siap merupakan penyair
yang telah terjana berpaksikan satu tujuan, satu matlamat dan satu amanat.
Mungkin kenyataan ini tidak enak kepada segelintir penyair yang mampu bersikap
apa saja tema baginya bukan masalah besar dan menjadi kesalahan. Saya
berpendapat memilih satu tema yang jelas menjadi salah satu persyaratan penyair
berkaitan diberikan biliknya sendiri. Mahu percaya mari sebutkan siapakah
penyair sufi di Singapura misalnya, dengan cepat akan mengaitkan penyair Johar
Buang. Di Malaysia, sudah tentu kita boleh menyebut nama-nama seperti Kemala,
Shafie Abu Bakar, Ariffin Arif dan Shuhaimi Haji Muhammad. Siapakah penyair rakyat di Indonesia, pasti
akan ada yang menyebut W.S.Rendra atau yang sufi pada karya-karya Kuntowijoyo.
Pilihan tema mereka itulah bilik mereka dalam rumah sastera yang mereka bina.
Catat Ulasan