KETIKA membaca dan memaknai puisi, umumnya pembaca selalu
menggunakan beberapa ukuran. Ukuran penilaian atas kualiti dan keindahan puisi
sesungguhnya pelbagai dan beragam. Bila suatu ketika anda memiliki waktu
senggang dan mengisinya dengan membaca puisi, mungkin anda akan memperoleh
kesan selama membaca dan setelah selesai membaca puisi tertentu. Kesan itu akan
sangat bergantung pada minat dan tujuan yang hendak dicapai: mungkin untuk
mendapatkan hiburan ringan yang segar, untuk melepaskan fikiran yang kacau, dan
membaca puisi yang memenuhi keinginan; mungkin anda akan menyimpulkan bahawa
puisi itu tergolong sebagai puisi yang baik, indah dan berkualiti. Diam-diam,
anda telah menggunakan sebuah ukuran yang bersifat peribadi dan subjektif yang
berdasarkan kesenangan. Ukuran serupa itu disebut ukuran kesenangan.
Sering kita mendengar keluhan bahawa puisi sukar sekali difahami,
sulit dihayati, atau payah dimaknai sehingga jika menemukan puisi yang
menurutnya sulit difahami dan dihayati lantas menilai bahawa puisi itu kurang
bagus dan bermutu rendah. Jika anda berperilaku seperti itu, diam-diam anda
telah menggunakan ukuran menilai puisi berdasarkan kemudahan memahami, yang
disebut 'intelligibility'. Ukuran kemudahan memahami tidak dapat digunakan
sepenuhnya dalam menilai suatu puisi kerana puisi yang bernilai tinggi memang
memerlukan pemusatan fikiran dan pengerahan pengalaman batin serta wawasan
keilmuan yang memadai tentang aspek-aspek puisi.
Seseorang mungkin saja tertarik pada sebuah puisi kerana puisi itu
mengungkapkan pengetahuan atau pengalaman baru, atau sebaliknya ada seseorang
yang tertarik pada puisi yang mengungkapkan sesuatu yang sudah dikenalinya,
yakni sesuatu yang berada dalam pengetahuan dan pengalamannya, maka diam-diam
seseorang itu telah menerapkan ukuran pragmatis. Ukuran pragmatis
bersandar pada kesenangan, kemudahan memahami, tema puisi sesuai dengan selera,
pengetahuan dan pengalaman pembaca.
Selain ukuran pragmatis, ada ukuran lain yang disebut ukuran
didaktis. Ukuran didaktis ini bersandar pada sebuah anggapan bahawa puisi yang
indah dan berkualiti ialah puisi yang mampu memberikan nilai positif, yang menyampaikan
pesan pembinaan moral dan keperibadian, serta meningkatkan taraf kematangan
pembaca.
Ukuran lain yang kerap dipakai untuk menilai keindahan dan kualiti
puisi ialah ukuran ekspresi. Di dalam pelaksanaannya, ukuran ini selalu
dihubungkan dengan keaslian dan
kejujuran. Masalah keaslian dan kejujuran ini tentu saja mengandung dan
mengundang masalah rumit. Kejujuran di sini ialah kesungguhan dan kedalaman
fikiran penyair dalam menyatakan suatu konsep. Penyair hendaknya memperlihatkan
kepada pembaca bahawa hasil kreatifnya merupakan pemikiran dan pendalaman
persoalan yang ingin diungkapkan melalui puisi. Ukuran lain yang juga
diterapkan untuk menilai kualiti dan keindahan puisi ialah ukuran
kebenaran. Puisi yang memiliki kebenaran mampu membayangkan atau mencerminkan
kehidupan atau peristiwa kehidupan yang ada kebenaran dan dalam konteks ini
ialah kebenaran yang ideal.
Dari berbagai rujukan dan pengalaman, terdapat juga beberapa
ukuran lain terhadap puisi yang berkualiti. Pertama, berkait dengan puisi yang
komunikatif. Banyak puisi yang dipandang kurang berkualiti lantaran kurang
komunikatif terutama sekali puisi yang menggunakan simbol peribadi. Perihal
'komunikatif' ini harus disikapi secara lentur, sebab semua puisi yang
komunikatif mudah jelas sebagai tidak berkualiti. Pengertian 'komunikatif' ini
hendaklah difokuskan kepada bentuk interaksi-dialektif, pesan komunikasi itu
tertangkap namun tidak semuanya difahami kerana puisi selalu menyimpan misteri
dan jarak pemaknaan. Puisi yang mampu menggoda pembaca untuk terus mendedahkan
pesan komunikasi, akan tergolong puisi komunikatif yang berkualiti.
Puisi yang berkualiti ikut menunjukkan adanya keteraturan.
Keteraturan puisi bergantung pada sistem puisi, kod bahasa, pengemasan pesan,
penggunaan peranti keindahan bahasa dan kedalaman makna pesan. Ada keteraturan
antara bahasa sebagai alat pemapar dan isi pesan yang dipaparkan. Stylistika,
retorika, etika menjadi benang merah yang meronai puisi yang teratur. Bagaimana
pun juga selain cerdas bergaya, beretorika, juga mampu mengemas pesan yang
indah.
Seterusnya, setiap puisi yang berkualiti menunjukkan adanya
integrasi semua unsur, aspek, dan komponen pembentuk puisi. Di dalam puisi
berkualiti terdapat keserasian antara isi, bentuk, bahasa, dan ekspresinya. Integrasi
atau perpaduan antara isi, bentuk, bahasa, dan ekspresi ini menjadi pertaruhan
bagi puisi berkualiti.
Sebuah puisi berkualiti juga lahir kerana adanya penemuan. Seperti
ilmuan dihargai oleh masyarakat lantaran penemuan ilmiahnya yang baru
sehingga memperkaya ilmu, maka penyair yang hebat akan sanggup menawarkan
adanya penemuan. Penemuan di sini mungkin berhubung dengan estetika, pola
pengucapan, teknik pemaparan, dan pengemasan pesan yang mempesona. Penyair yang
benar-benar intens, serius, dan mampu menjelmakan sikap, visi dan misinya dalam
ekspresi yang tepat di dalam puisi-puisi yang digubahnya turut tersangkut
melahirkan kualiti tersendiri. Puisi berkualiti memiliki kadar ekspresionisme
yang tinggi sebagai realisasi kepekaan penyairnya.
Melalui penemuan yang baru mampu memberikan penghiburan spiritual,
batiniah, rasa senang, puas, mempesona, dan mungkin membius pembacanya. Jika
ada pembaca yang larut ke dalam puisi, itu pertanda puisi itu memiliki kualiti.
Puisi berkualiti tidak pernah membosankan saat dibaca, waima membacanya
berulang kali.
Borgata Hotel Casino & Spa - JTR Hub
Located 토토 사이트 도메인 in Atlantic City, Borgata Hotel Casino 바카라 사이트 검증 & Spa offers the finest in 1xbet korean amenities and entertainment. It also 출장마사지 provides a 오래된 토토 사이트 seasonal outdoor swimming
Catat Ulasan