Bahasa membincangkan kehidupan



BAHASA dalam karya moden lebih merupakan bahasa peribadi seseorang penyair, yang datang daripada dasar dirinya dan memperlihatkan kelainan caranya menggunakan kata-kata (SN Muhammad Haji Salleh, 2005:19). Kita sering dapat mengenali seorang penyair melalui bahasanya malah peribadinya melalui bahasanya juga. Misalnya, terdapat penyair yang lebih senang menggunakan bahasa yang lembut dan merdu, atau sebaliknya ada pula yang memilih bahasa yang lebih akliah. Kadang-kadang metafora juga menjadi semacam tanda pengenal untuk seseorang penyair. Terdapat penyair yang sering menjadikan bulan sebagai imej atau bandingannya dan laut sebagai metafora dasarnya.

Cara bagaimana bahasa digunakan akan menentukan bentuk sesebuah karya. Misalnya, jikalau kita lihat puisi 'Pohon Cemara' oleh A.Latiff Mohidin (1972:35), kita akan saksikan bagaimana pentingnya tugas bahasa dalam menentukan betuk puisinya. Lihat juga bagaimana penggunaan bahasa dihadkan hanya kepada perkataan dasar dan penyair tidak memakai kata terbitan atau abstrak. Kata-kata ini konkrit, imej yang dibawakan agak tajam dan tiada hiasan yang ditemui padanya:
pohon cemara
menanti mati
angin utara
di pinggir kali
angin utara
di hujung jari
Apabila imej dan persoalan dipadatkan, kita akan temui puisi yang tipis bentuknya. Walaupun begitu, bahasa ini dipenuhi oleh 'otot' dan 'urat' makna yang menyiratkan maksudnya. Yang nyata ialah tiadanya 'lemak' atau 'lebihan' di sini. Perkataan-perkataannya agak mudah, tetapi di sebaliknya sarat dengan alusi atau makna gabungan. Bunyi pula patah-patah dan tiada gemalai; malah secara relatif lebih patah-patah.

Pilihan bahasa begini dengan sendirinya akan menentukan bentuk karya itu. Akan tetapi, pilihan bahasa yang lebih mengalir dan merdu akan mengakibatkan bentuk yang sama mengalir dan merdu. Bandingkan puisi di atas dengan sebuah puisi pendek karya Sapardi Djoko Damono yang berjudul 'Tulisan di Batu Nisan'.
tolong tebarkan atasku bayang-bayang hidup
yang lindap
kalau kau berziarah ke mari
tak tahan rasanya terkubur, mengapa
di bawah terik si matahari.
Bahasa puisi ini diolah daripada bahasa perhubungan harian, tetapi pada umumnya, lebih beralun daripada baris-baris pendek puisi A.Latiff Mohiddin. Oleh sebab barisnya panjang, maka kemungkinan untuk memasukkan lenggang lagunya lebih besar pula. Terasa pergerakan barisnya lebih panjang dan imejnya tidak dipilih daripada yang pejal dan yang memberi kesan yang agak keras pula. Perkataan terpilih dan watak bahasa seseorang penyair sememangnya mencorakkan bentuk dan bunyi sesebuah puisi. Kita akan lihat garis, sempadan, lentur dan lagunya.

Walaupun bahasa manusia sangat terhad, perbendaharaan katanya sangat sempit untuk kekayaan alam raya dan kepelbagaian hidup, namun tiada lain yang menjadi alat utama penyair kecuali bahasanya. Bahasa inilah satu-satunya alat yang ada padanya untuk melahirkan fikiran, menggambarkan gerak perasaan atau melukiskan suasana hatinya. Penyair ialah manusia yang terlibat sepenuhnya dalam bahasanya dan mengalaminya pada bunyi, pada bentuk serta pada makna pula. (SN Dr. Muhammad Haji Salleh, (2005:35). Oleh itu, dia harus merasa akar dan sejarah perkembangannya, jenis pemakaiannya, zamannya dan lapis-lapis konotasi yang mungkin dilahirkannya.

Amat tepat dan sesuai pula ungkapan dalam bahasa Melayu yang berbnyi 'gila-gila bahasa', yang bukan sahaja membawa makna asalnya, iaitu peringkat gila yang awal, tetapi juga konotasi seorang yang agak lucu dan bebas dalam bahasa tuturan serta budi bahasanya. Orang yang 'gila-gila bahasa' sering pula seorang seniman atau manusia yang mendekati peribadi seniman, yang selalu mencari kemungkinan baharu untuknya. Benarlah kata-kata penyair-pengkritik Inggeris T.S.Elliot, bahawa seorang penyair itu ialah penjaga bahasa yang selalu memperbaharuinya. Kerja penyair adalah untuk memperkembangkannya menggantikan bahagaian-bahagian yang telah lusuh dan mengemaskini peribadinya untuk setiap bahagian usia dan zaman.

Setiap manusia menggunakan bahasa dengan caranya sendiri. Pengguna bahasa menjadi penyaring, pewarna dan penyalur untuk bahasa itu. Oleh itu bahasa yang lahir daripadanya ialah hasil daripada proses interaksi antara pengguna dengan bahasa itu sendiri. Sudut peribadinya akan memasuki susunan ayat-ayat, pilihan bunyi kata-kata, lembut atau keras ekspresinya. Cara menggunakan bahasa disebut sebagai gaya atau stail sesebuah tulisan. Pemilihan dan pengetahuan kata-kata pula disebut dalam dunia puisi sebagai diksi.

Seorang penyair ialah seorang seniman yang mencipta karya dan secara langsung atau langsung membincangkan kehidupan. Alatnya, seperti diebutkan di atas, ialah bahasa. Untuk menjadi seorang penyair yang baik, dia harus mengenali bahasa itu dengan sesempurna mungkin kerana dengan pengetahuan ini, dia dapat mengambil atau mengutip daripada beratus-ratus ribu perkataan dan menyusunnya dalam rangka makna yang diinginkannya.

Reader Comments



Salam Puisi

PUISI merupakan sebuah genre kesusasteraan yang lahir daripada gembelengan seluruh tenaga yang ada: dalam dan luaran, fakta dan renungan imaginasi dan pengalaman penyair yang menakjubkan. Lihatlah, adakah seorang penyair yang mencipta puisi sepanjang waktunya? Tentulah tidak. Dia hanya menggarap atau berkarya pada saat-saat jiwanya tersentuh, mindanya terbuka dan kreativitinya mendesak. Pada ketika itu, percayalah jiwanya meronta-ronta untuk menyatakan sesuatu yang dilihat, mungkin juga yang didengar, memberi reaksi terhadap apa yang terjadi dan kadang-kadang juga mencuba mencari jawapan serta penyelesaian kepada apa yang berlaku. Para penyair bekerja dan berjuang dengan persepsi yang jauh lebih meresap, menggunakan kata-kata juah lebih halus, yang mampu meruntun rasa pembaca yang jauh lebih mendasar. Kita ingin menyelami yang tersurat daripada sesebuah karya. Blog ini merupakan sebuah alternatif ke arah mengangkat karya-karya kreatif para penyair di Sabah menerusi pembicaraan kritis terhadap puisi-puisi yang pernah diterbitkan bercetak di akhbar-akhbar tempatan di Sabah. Pembicaraan ini bersifat interaktif dan mesra baca dan tidak tercetak di mana-mana media. Mudah-mudahan usaha ini menjadi sebahagian rekayasa pencerahan karya serta kepenyairan para penyair yang terlibat. Usaha ini merupakan sumbangan peribadi saya yang amat mencintai puisi. Ia tentunya bukan suatu yang sempurna. Jestru, anda boleh melakukan sebarang komentar terhadap pembedahan karya-karya berkenaan melalui ruangan yang disediakan.

Ungkap Sasterawan

Yang kami perlukan kata benar bukan cerita besar ~ SN Muhammad Haji Salleh.

Saya rajin mengarang tetapi tidak tahu sama ada saya maju atau berkembang. Mungkin saya hanya rajin mengarang sahaja, tetapi masih di takuk lama ~ SN Shanon Ahmad

Sastera dan Seni tidak bererti kalau kesusasteraan tidak bergoncang ~ SN Dato' A.Samad Said

Mengatur bahasa bererti mengatur fikiran bangsa, menambah kata-kata bahasa bererti menumbuhkan fikiran bangsa. Bahasa itu jiwa bangsa ~ Sutan Tadbir Alisjahbana

Kita tahu bahawa seni itu indah dan indah itu bagi seseorang tidak sama ~ Dharmawijaya

Kalau hendak memperbaiki karangan adakan peraturan dalam fikrian ~ Rabindranath Tagore

Blogger Templates by Blog Forum



ONY SAHARA ROSNAH

JAIR SULAI

Arkib

Catatan Popular


Get Free Shots from Snap.com