BAHASA
dalam karya moden lebih merupakan bahasa peribadi seseorang penyair, yang
datang daripada dasar dirinya dan memperlihatkan kelainan caranya menggunakan
kata-kata (SN Muhammad Haji Salleh, 2005:19). Kita sering dapat mengenali
seorang penyair melalui bahasanya malah peribadinya melalui bahasanya juga.
Misalnya, terdapat penyair yang lebih senang menggunakan bahasa yang lembut dan
merdu, atau sebaliknya ada pula yang memilih bahasa yang lebih akliah.
Kadang-kadang metafora juga menjadi semacam tanda pengenal untuk seseorang
penyair. Terdapat penyair yang sering menjadikan bulan sebagai imej atau
bandingannya dan laut sebagai metafora dasarnya.
Cara
bagaimana bahasa digunakan akan menentukan bentuk sesebuah karya. Misalnya,
jikalau kita lihat puisi 'Pohon Cemara' oleh A.Latiff Mohidin (1972:35), kita
akan saksikan bagaimana pentingnya tugas bahasa dalam menentukan betuk
puisinya. Lihat juga bagaimana penggunaan bahasa dihadkan hanya kepada
perkataan dasar dan penyair tidak memakai kata terbitan atau abstrak. Kata-kata
ini konkrit, imej yang dibawakan agak tajam dan tiada hiasan yang ditemui
padanya:
pohon
cemara
menanti
mati
angin
utara
di
pinggir kali
angin
utara
di
hujung jari
Apabila
imej dan persoalan dipadatkan, kita akan temui puisi yang tipis bentuknya.
Walaupun begitu, bahasa ini dipenuhi oleh 'otot' dan 'urat' makna yang
menyiratkan maksudnya. Yang nyata ialah tiadanya 'lemak' atau 'lebihan' di
sini. Perkataan-perkataannya agak mudah, tetapi di sebaliknya sarat dengan
alusi atau makna gabungan. Bunyi pula patah-patah dan tiada gemalai; malah
secara relatif lebih patah-patah.
Pilihan
bahasa begini dengan sendirinya akan menentukan bentuk karya itu. Akan tetapi,
pilihan bahasa yang lebih mengalir dan merdu akan mengakibatkan bentuk yang
sama mengalir dan merdu. Bandingkan puisi di atas dengan sebuah puisi pendek
karya Sapardi Djoko Damono yang berjudul 'Tulisan di Batu Nisan'.
tolong
tebarkan atasku bayang-bayang hidup
yang
lindap
kalau
kau berziarah ke mari
tak
tahan rasanya terkubur, mengapa
di
bawah terik si matahari.
Bahasa
puisi ini diolah daripada bahasa perhubungan harian, tetapi pada umumnya, lebih
beralun daripada baris-baris pendek puisi A.Latiff Mohiddin. Oleh sebab
barisnya panjang, maka kemungkinan untuk memasukkan lenggang lagunya lebih
besar pula. Terasa pergerakan barisnya lebih panjang dan imejnya tidak dipilih
daripada yang pejal dan yang memberi kesan yang agak keras pula. Perkataan
terpilih dan watak bahasa seseorang penyair sememangnya mencorakkan bentuk dan
bunyi sesebuah puisi. Kita akan lihat garis, sempadan, lentur dan lagunya.
Walaupun
bahasa manusia sangat terhad, perbendaharaan katanya sangat sempit untuk
kekayaan alam raya dan kepelbagaian hidup, namun tiada lain yang menjadi alat
utama penyair kecuali bahasanya. Bahasa inilah satu-satunya alat yang ada
padanya untuk melahirkan fikiran, menggambarkan gerak perasaan atau melukiskan
suasana hatinya. Penyair ialah manusia yang terlibat sepenuhnya dalam bahasanya
dan mengalaminya pada bunyi, pada bentuk serta pada makna pula. (SN Dr.
Muhammad Haji Salleh, (2005:35). Oleh itu, dia harus merasa akar dan sejarah
perkembangannya, jenis pemakaiannya, zamannya dan lapis-lapis konotasi yang
mungkin dilahirkannya.
Amat
tepat dan sesuai pula ungkapan dalam bahasa Melayu yang berbnyi 'gila-gila
bahasa', yang bukan sahaja membawa makna asalnya, iaitu peringkat gila yang
awal, tetapi juga konotasi seorang yang agak lucu dan bebas dalam bahasa
tuturan serta budi bahasanya. Orang yang 'gila-gila bahasa' sering pula seorang
seniman atau manusia yang mendekati peribadi seniman, yang selalu mencari
kemungkinan baharu untuknya. Benarlah kata-kata penyair-pengkritik Inggeris
T.S.Elliot, bahawa seorang penyair itu ialah penjaga bahasa yang selalu
memperbaharuinya. Kerja penyair adalah untuk memperkembangkannya menggantikan
bahagaian-bahagian yang telah lusuh dan mengemaskini peribadinya untuk setiap
bahagian usia dan zaman.
Setiap
manusia menggunakan bahasa dengan caranya sendiri. Pengguna bahasa menjadi
penyaring, pewarna dan penyalur untuk bahasa itu. Oleh itu bahasa yang lahir
daripadanya ialah hasil daripada proses interaksi antara pengguna dengan bahasa
itu sendiri. Sudut peribadinya akan memasuki susunan ayat-ayat, pilihan bunyi
kata-kata, lembut atau keras ekspresinya. Cara menggunakan bahasa disebut
sebagai gaya atau stail sesebuah tulisan. Pemilihan dan pengetahuan kata-kata
pula disebut dalam dunia puisi sebagai diksi.
Seorang
penyair ialah seorang seniman yang mencipta karya dan secara langsung atau
langsung membincangkan kehidupan. Alatnya, seperti diebutkan di atas, ialah
bahasa. Untuk menjadi seorang penyair yang baik, dia harus mengenali bahasa itu
dengan sesempurna mungkin kerana dengan pengetahuan ini, dia dapat mengambil
atau mengutip daripada beratus-ratus ribu perkataan dan menyusunnya dalam
rangka makna yang diinginkannya.
Catat Ulasan