BERAPAKAH jumlah puisi anda yang termuat dalam
bentuk antologi? Mungkin telah mencapai ratusan buah. Mengapa tidak? Jika anda
antara penyair yang prolifik serta aktif sekitar tahun 80-an sudah tentu sering
ikut serta dalam penerbitan antologi puisi sempena program Mahrajan Sastera
Islam yang dilaksanakan setiap tahun sejak 1987 hingga 2005. Sebanyak 18 buah
buku telah diterbitkan secara bersama oleh Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan
Sabah (DBP) dan Majlis Ugama Negeri Sabah (kini Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri
Sabah). Kemeriahan sambutan Maulidur Rasul begitu dirasai oleh para penyair
Islam di Sabah malah jika disebut dari segi kekerapan peristiwa ini boleh
dimasukkan dalam rekod buku Malaysia.
Tiada penyair di mana juga tidak pernah
menyertai penerbitan antologi. Ini merupakan salah satu pendekatan bagaimana
karya mereka dibukukan dan disebar bacakan kepada khalayak secara teratur.
Bukan bermakna karya eceran yang tersiar dalam majalah atau surat khabar tidak
bagus tetapi melalui kompilasi karya dalam bentuk cetakan buku memberikan impak
yang tersendiri khususnya para penyair yang baru menulis puisi.
Antologi, secara harfiah
diturunkan daripada kata bahasa Yunani yang bermaksud 'karangan bunga' atau
'kumpulan bunga', diertikan sebagai sebuah kumpulan daripada karya-karya
sastera. Awalnya, definisi ini hanya mencakup kumpulan puisi (termasuk syair
dan pantun) yang dicetak dalam satu volume. Namun, antologi juga dapat bererti
kumpulan karya sastera lain seperti cerita pendek, novel pendek, esei dan
sebagainya. Dalam pengertian moden, kumpulan karya muzik oleh seorang artis,
kumpulan cerita yang ditayangkan dalam TV juga tergolong sebagai antologi.
Bagaimanapun lazimnya hanya karya sastera puisi dan cerpen sahaja yang banyak
dikaitkan dengan antologi hingga kini.
Banyak peristiwa yang terjadi sama ada di
dalam negara atau di peringkat antarabangsa menjadi kecenderungan untuk
penebitan karya secara bersama. Terkini apabila Israel mengulangi serangannya
ke atas Gaza Palestin. Selain kutipan derma, puisi menjadi antara pilihan bagi
masyarakat kita khususnya para penulis. Satu ketika dulu pernah terbit antologi
berjudul 'Luka Bosnia' (Bahasa, 1992) semasa umat Islam Bosnia dianiaya dalam
pembunuhan beramai-ramai oleh Serbia. Sudah tentu matlamat penerbitannya jelas
untuk menggambarkan sikap para penyair terhadap peristiwa misalnya mengutuk
kejahatan Israel terhadap rakyat Palestin yang tidak berdosa. Menyatakan rasa
simpati terhadap mangsa bencana alam seperti gempa bumi misalnya, boleh dilihat
melalui karya-karya yang terkumpul daripada ramai penyair.
Mengkompilasikan puisi atau cerpen sempena
majlis-majls sastera juga antara kecenderungan aktiviti sastera. Saya pernah
tidak ketinggalan mengemukakan puisi-puisi untuk tujuan penerbitan karya
bersama. Misalnya sempena Hari Puisi Nasional walaupun tidak semua penerbitan
program ini memuatkan puisi-puisi saya. Pada tahun 2000 saya terlibat sebagai
penyelenggara antologi 'Jauh yang Erat' (MBSS, 2000) bersama Ariffin Arif
sempena Pertemuan Budayawan Serantau BIMP-EAGA. Semasa bersama Kumpulan Anak
Seni (KAS)
sekitar tahun 80-an saya begitu gemar mengumpul karya ahli-ahli persatuan untuk
diterbitkan walaupun dalam bentuk stensilan tetapi formatnya sama seperti buku.
Pengalaman mengantologikan puisi yang paling berkesan ketika persatuan
memposterkan puisi yang popular dalam kalangan ahli KAS sebagai 'kumpulan puisi
tersepit'. Sayang sekali poster puisi tersebut tiada dalam simpanan saya. Saya
percaya Hajah Zaiton Ajamain yang memimpin KAS ketika itu masih menyimpannya.
Allahyarham K.Bali antara sasterwan Sabah yang cukup sinonim dalam perkembangan
sastera di Sabah semasa khususnya beliau berada di akhbar Sabah Times.
Pengalaman mencetak antologi puisi bersamanya tidak saya lupakan. Idea beliau
cukup bagus kerana banyak puisi yang diterima tidak semua dapat disiarkan.
K.Bali mengajak saya memilih dan menaip puisi-puisi yang terpilih untuk
diantologikan. Ketika itu komputer belum lagi ada. Saya gunakan stensil dan mencetak
menggunakan mesin khas secara manual kemudian menyusun seterusnya siap menjadi
sebuah buku. Walaupun dalam bentuk saiz A4 tanpa kulit yang cantik, K.Bali amat
berpuas hati. Menariknya beliau menjualnya RM2 senaskah.
Mengantologikan puisi terus dilakukan tetapi
tidak lagi dilakukan oleh DBP di Sabah tetapi sama ada oleh individu atau
persatuan penulis. Pada tahun 80-an, pegawai-pegawai projek DBP begitu komited
menghimpun puisi para penyair tempatan. Banyak antologi puisi diterbitkan
misalnya 'Gema Lembah Kinabalu', 'Siapakah Antara Kita' dan 'Kun'. Penerbitan
yang teratur oleh agensi ini sepatutnya diteruskan. Pada tahun 2004, barulah
penerbitan karya penulis dihidupkan dalam bentuk yang lebih luas iaitu kumpulan
puisi persendirian. Selain saya dengan buku puisi 'Menginai Badai', penyair
yang berpeluang dalam penerbitan ini antaranya Ramlie AR (Di Kebun Amal),
Rubiah Nurdin (Pelayaran), ABM Fajeer
(Taufan) dan Hajah Dayang Salmah Salam (Bisikan Nurani). Bagaimanapun buku-buku
ini tidak tersebar secara meluas kerana terbatas untuk edaran penyair terbabit
sahaja. Disebabkan itu, saya membina blog khas dengan judul 'Menginai Badai'
dengan matlamat agar puisi-puisi yang diterbitkan itu boleh dibaca oleh
khalayak luas meskipun secara percuma. Selain 'Menginai Badai' saya juga
memblogkan kumpulan puisi 'Kembali di Lahad Rahsia' yang diterbitkan pada tahun
2008.
Mutakhir ini gerakan sastera cukup semarak dan
kecenderungan menerbitkan karya sastera baik puisi mahupun cerpen kembali
memuncak. Perkembangan ini cukup menarik ditambah lagi penglibatan agensi buku
seperti Institut Terjemahan dan Buku Negara (ITBM) turut memperkasakan upaya
penerbitan buku negara ini. Di peringkat tempatan, saya tertarik kerana
generasi baru menunjukkan iltizam mereka untuk menceburkan diri dalam bidang
penerbitan. Upaya yang akan dilaksanakan oleh beberapa orang penulis muda dalam
program pemugaran karya akan melengkapkan pemerkasaan dunia buku yang bermutu.
Upaya seperti ini penting sama pentingnya dalam program penataran atau bengkel
karya kreatif yang menghasilkan produk terbaik sebagai pilihan bacaan
masyarakat. Moralnya ialah perancangan penerbitan harus bersifat profesional.
Sebarang karya harus didokumentasikan dalam bentuk surat kebenaran atau lesen
penerbitan. Amalan sekarang begitu mudah dan dengan adanya kemudahan teknologi
karya mampu diperolehi atau dihantar dengan cepat. Soalnya apakah para penyair
atau penulis menyedari matlamat karya mereka diantologikan? Ada individu naik
angin apabila penulis ingin tahu latar belakang pihak penyelenggara penerbitan
antologi puisi dalam kalangan penuls baru. Isu ini mungkin remeh temeh tetapi
para penulis mempunyai hak untuk tahu supaya karya-karya yang mereka kemukakan
tidak sia-sia.
Saya mempunyai harapan yang amat tinggi agar
karya sastera yang terlibat dalam sesuatu penerbitan antologi diselaras dan
diurus dengan teratur daripada semua segi. Penyebaran yang meluas tidak
memberikan sekadar karya tetapi pemilik karya itu. Dan sekiranya mengambil kira
karya sastera sebagai harta intelek sudah pasti isunya akan lebih panjang
tetapi tetap terhormat.
Catat Ulasan