SEKURANG-KURANGNYA tiga isu menjadi bualan di laman sosial
Facebook sepanjang minggu ini. Isu-isu yang dimaksudkan iaiah gelaran sifu,
puisi tidak boleh diajar dan kehilangan khalayak sastera. Saya mengikutinya
dengan penuh perhatian. Mungkin tujuan sesetengah pihak ingin membetulkan atau
bertujuan memancing pemerhatian khalayak sastera dan orang awam. Kelihatan juga
unsur-unsur umpanan ke arah polemik.
Menggelar mentor boleh apa sahaja seperti guru, cikgu, 'sir' waima
sifu sekalipun. Apa salahnya. Sifu memang sinonim dengan dunia kungfu seperti
selalu saya tonton filem-filem aksi China. Tetapi tidak bersalahan untuk dunia
pembelajaran, tidak juga menyebabkan sesiapa kurang makan atau disumbat ke
dalam penjara. Namun apabila dikatakan
puisi tidak boleh diajar saya fikir itu kurang tepat. Pada saya mengajar
berpuisi bukan setakat memberitahu bagaimana menulis puisi tetapi lebih luas
daripada itu. Saya suka membaca karya para penulis yang mahu belajar dan
memberikan teguran, jika perlu. Namun saya juga suka sekiranya mereka juga
boleh membaca puisi, menulis esei atau resensi tentang puisi. Jika dikaitkan
dengan dunia pembelajaran, saya fikir bahawa apa yang dilakukan oleh guru-guru
atau sifu-sifu puisi itu ialah perkongsian atau apresiasi. Mereka memberikan
gambaran bagaimana puisi yang terbagus boleh dihasilkan. Dalam konteks ini
bukan bererti seorang yang diajar itu akan menjadi seorang penyair tetapi
setidak-tidaknya inilah bahagian langkah ke arah itu.
Sesiapa sahaja yang bergelar penulis percaya kepada faham yang
dilakukannya apabila dia menulis. Menulis bererti dia mahu menyalurkan sesuatu
informasi atau mesej. Tulisan dan bacaan
mempunyai hubungan yang rapat dan saling melengkapi. Seseorang akan
membaca hasil tulisan seseorang dan hasil tulisan seseorang pula adalah untuk
dibaca oleh orang lain. Begitu juga apabila seseorang menulis, dia juga
sedang membaca apa yang ditulisnya. Tulisan adalah lambang-lambang bunyi
yang diwakili oleh perkataan-perkataan yang ditulis. Apabila
lambang-lambang yang ditulis itu dibaca atau dibunyikan semula, maka barulah
wujudnya bahasa melalui tulisan itu. Melalui tulisan manusia melahirkan
perasaan, fikiran, dan juga kemahuan mereka. Melalui tulisan juga manusia
dapat menikmati keindahan bahasa melalui penulisan yang indah dan penulisan
yang banyak memberi maklumat.
Saya
pernah memaparkan catata-catatan menyentuh dunia penulisan puisi. Antaranya
bagaimana mengukur sesebuah puisi, bagaimana menilai kebagusan sesebuah karya
dan sebelum itu mengenengahkan penataran karya dengan menyuguhkan beberapa
aspek serta elemen utama pembinaan karya. Jarang orang berkata atau bertanya
tentang puisi yang jelek. Jarang juga pak guru berkata karya ini atau itu buruk
tetapi dia akan memperkemaskan gayabahasa agar muridnya menerima motivasi atau
perangsang untuk berusaha mendapatkan sentuhan yang baru.
Rata-rata guru sastera akan memberikan tip-tip tertentu misalnya
mereka boleh berkata seperti 'untuk menghasilkan puisi yang baik, bahasa yang
berseni amat diperlukan' dan sebagainya. Benar sekali. Jika dimaksudkan
pemilihan kata atau diksi yang tidak selektif sudah tentu akan menjadikan
sesuatu puisi itu kosong, hambar dan tidak mempunyai kesan sensitiviti. Pada
dekad mutakhir, ada penulis yang melebihkan aspek emosi dan maksud yang ingin
disampaikan, dengan alasan puisi merupakan elemen kritikan. Namun begitu, seni
masih menjadi pegangan utuh kerana puisi yang ditulis secara improvisasi
(spontan dan tidak dirancang) lazimnya lemah daripada aspek seni. Puisi-puisi
spontan biasanya ditulis khasnya yang dipaparkan di Facebook kerana sifatnya
yang interaktif. Saya beranggapan puisi di Facebook bukanlah sebuah karya yang
selesai. Lainlah sekiranya penulis menyalin puisinya sendiri atau puisi orang
lain yang pada anggapannya bagus yang pernah diterbitkan dalam bentuk cetakan
buku.
Sesetengah penulis memang ada yang kurang bersabar. Samalah ketika
dia memberikan reaksi terhadap sesuatu isu secara polos tanpa berfikir panjang
atau melakukan kajian dan penyiasatan terlebih dahulu, natijahnya sungguh
memalukan dirinya sendiri. Memang tepat bahawa karya ekspres atau spontan itu
merupakan sebuah karya yang hebat apabila dimurnikan dan menerapkan unsur-unsur
seni yang sewajarnya. Tempohnya barangkali cepat dan boleh jadi lambat. Ada
waktunya kesabaran meranumkan sesebuah karya. Begitu kesabaran dituntut tetapi
ada keadaan di mana karya yang bersentuhan dengan situasi semasa akan bertukar
'bangas' kerana membiarkannya dieram sedangkan ia menawarkan suara yang segera
didengar, segera dinikmati emosi dan juga mesejnya.
Isu terakhir, benarkah sastera telah kehilangan khalayak? Soalnya
siapakah khalayak yang dimaksudkan? Apakah khalayak itu merujuk kepada semua
manusia di dunia ini? Atau kita, kamu, dia atau sekadar rakan-rakan penulis.
Mungkin khalayak itu turut termasuk para pembaca, pentelaah atau pengkaji
sastera. Tidak benar jika dikatakan sastera Melayu telah kehilangan khalayak.
Mungkin yang boleh dibincangkan ialah khalayak telah ketandusan karya-karya
yang bagus. Mungkin kenyataan ini juga bakal mencetuskan polemik yang lain
memandangkan ribuan buku berada di pasaran, tidak mungkin ketandusan karya.
Jika dikaitkan dengan soal 'hebat', 'baik' atau 'bagus' sudah tentu ia
bersangkut dengan soal mutu dan intipati sesebuah karya. Polemik juga akan
tercetus kerana seolah-olah memperlekehkan perjuangan pihak yang bermati-matian
mengangkat sastera Melayu. Tidak mengapa kita biarkan dulu perkara ini kerana
apa pun yang diusahakan dan apa yang kita mahukan adalah hasilnya. Sejauh mana
usaha pembinaan penulis dan pemugaran karya para penulis sudah dilakukan kita
masih mencari sebuah adi karya yang mencerminkan bangsa yang unggul dan dalam
konteks di Sabah hal ini masih harus terus dilakukan.
Mudah-mudahan program pemugaran karya yang sedang diusahakan oleh
sekelompok individu yang prihatin terhadap pembinaan penulis dan karya
dipermudahkan dan berjalan dengan sempurna. Program yang dilakukan tanpa batas
kelompok seseorang penulis itu patut dipuji dan diberikan sokongan. Apa yang
paling penting ialah produk yang terlahir daripada program ini akan mencatatkan
sesuatu yang membanggakan. Penulis harus berjuang. Ada yang berjalan melalui
landasan organisasinya. Ada yang berdiri sendiri. Ada yang menyambut dalam
makna menyokong. Akhirnya pada fikiran saya, semua penulis perlu bersama-sama
dalam sebuah kapal membawa jentera yang perkasa. Jentera perkasa penulis bukan
lagi pena atau fikiran semata-mata tetapi kedinamikan ilmu untuk merentas
benua, meredah arus globalisasi. Karya sastera kita harus ke arah itu.
Catat Ulasan