PUISI merupakan karya seni yang berupaya berdiri teguh secara
mandiri tanpa perlu berkhidmat untuk sesiapa. Puisi tidak wajar dizahirkan
untuk tujuan lain selain untuk berpuisi. Ia tidak harus dinilai oleh prinsip
retorik moral, mahupun disukat dengan berjana politik ataupun sebarang piawaian
yang bukan estetik. Namun begitu, tidak bermakna puisi itu anarkis kerana
sebagai karya seni tulen, ia mengandungi unsur-unsur pendidikan yang
mempengaruhi pembentukan masyarakat dan budaya masa hadapan.
Penulis dan ahli falsafah Jerman seperti Kant, Goethe dan
Schiller, misalnya, bersependapat bahawa karya seni haruslah mempunyai autonomi
atau hak sendiri ke atas hasil ciptaan berbentuk seni. Idea seni untuk seni
begitu jelas dalam perbincangan Victor Hugo dalam bahagian prakata Cromwell
(1827) dan Hernani (1830). Bagaimana pun, beliau sama sekali tidak menolak
persoalan moral meskipun tidak semestinya menjadi asas untuk diberikan fokus
puitik.
Puisi merupakan santapan jiwa dan halwa raga kepada sesebuah
masyarakat yang bertamadun. Legasi puisi dalam membina jati diri bangsa-bangsa
teragung telah sekian lama dipaterikan dalam lembaran-lembaran sejarah dunia.
Ironinya, peranan puisi di negara kita pada dekad-dekad ini
dianggap tidak lagi relevan oleh sesetengah pihak. Apatah lagi bidang sastera
sudah lama dipinggirkan demi mengejar janji-janji alaf. Generasi hari ini tidak
lagi memandang aliran sastera, apatah lagi bidang puisi, sebagai salah satu
tonggak moral dan teras jati diri sebuah masa depan yang bermaruah.
Tegasnya, aliran sastera hari ini tidak lagi berupaya menjadi
gerbang impian yang menjanjikan harta dan laba untuk kesejahteraan masa hadapan
bagi generasi muda. Ditambah pula dengan sikap kebanyakan orang yang gemar
mengejar sesuatu yang baru dan mencicirkan apa yang dikendong sekian lama.
Walhal, bukan itu gagasan dan aspirasi negara.
Anehnya, dalam seluruh kegawatan masa hadapan buana puisi negara
yang tidak ketentuan ini, sesetengah penggiat puisi kita masih leka berpolemik
sesama sendiri. Sesetengahnya lebih gemar membentuk kelas atau kelompok
tertentu dalam menilai mutu seni sesebuah karya puisi. Tidak kurang pula yang
menyokong usaha pengelasan sebegini demi menjayakan agenda peribadi untuk
mengangkat hasil karya sendiri.
Jangan terkejut jika dikatakan bahawa puisi hari ini terbahagi
kepada kelas-kelas tertentu. Ia bukanlah fenomena globalisasi mahupun
glokalisasi - bahkan ekoran daripada sikap kita sendiri yang kurang ambil
peduli.
Secara umumnya, masyarakat sudah arif dengan mutu dan nilai seni
mahakarya-mahakarya agung puisi-puisi garapan para Sasterawan Negara. Meskipun
tidak akrab, tetapi kebanyakan daripada kita sudah biasa. Justeru, mercu
pencapaian mereka tidak perlu dikupas bicara dan diragu sangsikan lagi. Atas
akauntabiliti seni, mereka berkarya untuk masyarakatnya.
Malangnya, dalam usaha kita mengiktiraf mercu-mercu yang terbina
itu, kita diajak pula menolak jerih usaha para pemuisi lain yang juga membina
mercu-mercu karya mereka dengan hala cara yang sedikit berbeza. Mereka memilih
untuk menzahirkan makna karya secara terang-terangan.
Puisi yang mudah difahami sebegini dengan pantas dilabelkan oleh
para sarjana sastera sebagai prosa puitis atau puisi prosaik yang rendah mutu
seni ciptaannya. Manakala bagi mereka yang mengambil pendekatan untuk keluar
daripada klise dan retorik puisi dengan tidak menzahirkan makna karya mereka
pula akan dilabelkan sebagai `puisi atau sajak kabur'. Kedua-dua kategori ini
dilabelkan berada pada kelas yang sama oleh sekelompok penilai kesusasteraan
puisi Melayu.
Buana puisi Melayu sudah sekian lama berpolemik antara seni untuk
seni atau seni untuk masyarakat. Mutu dan nilai seni yang dipiawaikan kepada
kedua-dua kelas ini tidak perlulah dinyatakan lagi. Sudah terang lagi bersuluh.
Jesteru, industri cetakan buku-buku puisi harus diimbangi dengan
aktiviti apresiasi dan bedah karya yang berterusan. Penyair juga harus
menerbitkan karya sendiri bukan semata mengharapkan undangan atau usaha sama
penerbitan anotologi. Bagi generasi penyair muda yang baru barangkali wajar
tetapi kewajaran ini harus diberikan kesinambungan melalui projek buku.
Pelestarian karya-karya mega yang bakal dimegahkan generasi akan datang
bertitik tolak dari sekarang. Karya yang megah mungkin sinonim dengan karya
musiman yang sifatnya tidak abadi. Begitu karya-karya ini lahir dengan sengaja mengikut
keperluan, penyairnya juga lahir mendadak. Apa yang diinginkan bukan nilai
estetika tetapi mesej yang langsung membara semangat yang sementara juga
bentuknya. Sudah pasti bukan puisi-puisi begini yang diperlukan sebagai benteng
jati diri penyair dan puisi-puisi Melayu.
Catat Ulasan