NILAI
estetik kata di dalam puisi biasanya merujuk kepada intuisi atau kepekaan dan
pengalaman puitik seorang penyair sehingga mampu menciptakan pengertian kata
dalam dimensinya yang baru, yang lebih segar dan hidup. Dimensi dalam
perspektif yang lebih luas dari makna kata-kata itu sendiri dalam kandungan
pengertiannya yang lama. Nilai kata-kata dalam puisi haruslah fleksibel atau
lentur dalam erti kata lain tidak semata–mata mengacu pada pengertian leksikon
yang baku, tapi terlebih lagi mampu mewujudkan imaji puitis penyairnya.
Seorang
penyair yang baik akan memusatkan perhatian sepenuhnya pada pilihan kata-kata
untuk menyampaikan pengalaman puitiknya agar tidak terjebak kepada kitsch,
slogan, protes, esei atau bahkan prosa. Di dalam puisi, kata tidak lagi
berfungsi sebagai alat komunikasi semata tetapi sesungguhnya merupakan lagu
penggambaran jiwa penyair sebagai sebuah peribadi yang utuh. Tatkala berhadapan
dengan puisi kita tidak lagi berasosiasi dengan kalimat, tetapi jestru kepada
pemikiran, pengalaman, emosi dan cinta. Oleh kerana itu puisi yang baik tidak
tampil sebagai sebuah realiti harafiah, ia harus mengandung misteri,
terselubung oleh kabut tipis yang ghaib tapi tidak sepenuhnya gelap atau pelik,
harus ada setitik cahaya yang menghantarkan kita kepada pemaknaan, lentik api
itu harus terbit untuk merangsang pemikiran dan mampu menggugah perasaan.
Kata-kata dalam puisi dipilih untuk menggugah rasa keindahan dan sekaligus
harus mengandung kejujuran, kerana kejujuran adalah elemen penting dalam setiap
karya sastera yang bermutu.
Puisi
sebagai sebuah karya seni harus diciptakan dengan kreativiti yang melahirkan
perjalanan jiwa seorang penyair, dan diksi di pilih dari unsur yang dihayati
oleh penyair. Penyair harus dapat menemukan nilai-nilai yang ada dalam
masyarakatnya dan mengangkatkannya menjadi sebuah karya yang sanggup memberi
manfaat bagi kemanusiaan. Salah satu jaminan yang penting dalam kreativiti
adalah kejujuran penyairnya terhadap apa yang dia kuasai. Boleh dikatakan bobot
sebuah puisi dan juga karya sastera lainnya adalah untuk mengungkapkan
kebenaran universal. Dalam sesebuah puisi, kebenaran itu terbungkus oleh
metafora layaknya sutera tipis yang indah dan halus motifnya. Di situlah
tantangan utama bagi seorang penyair untuk melahirkan sebuah puisi yang bagus,
ia harus melewati sebuah perjuangan kreatif yang tidak mudah. Perjuangan
merangkai kata-kata menjadi suatu kesatuan unikum yang utuh yang mampu
menggelorakan perasaan dan mampu menyentuh kalbu.
Anggapan
bahawa esensi puisi adalah tema atau gagasan dan bukannya kata menjadi gugur
dengan sendirinya manakala kita melihat kenyataan bahwa sajak bukan semata
kerja intelektual tapi lebih merupakan kerja seni, sebagaimana contoh yang
pernah dikemukakan oleh Dr. Sapardi Djoko Damono bahawa seorang cendekiawan
dengan segudang idea belum tentu dapat dengan mudah menulis sebuah puisi yang
bagus dan berhasil. Bagi penyair seharusnyalah puisi merupakan sebuah proses
pencarian, iaitu sebuah proses mencuba terus menerus dalam usahanya untuk
menakluk kata.
Setiap
penyair yang baik pasti memiliki arah dan punya obsesi tertentu dalam berkarya
di mana ia dengan setia dituntut terus menerus mengunyah kata demi kata untuk
mencapai kesempurnaan estetiknya, sekali pun proses itu harus ia lewati
berulang kali dengan susah payah. Mengolah gagasan yang sama terus menerus
adalah merupakan bentuk obsesi, kerana kata-kata boleh diciptakan kembali lewat
sekian banyak pendekatan atau diproses kembali melalui segala aspek kreatif
untuk mencapai sebuah impresi yang baru dan lebih segar dengan gaya pengucapan
yang lebih bernas. Oleh kerana itu seorang penyair yang baik pada hakikatnya
tidak pernah berhenti bereksperimen kerana setiap bentuk percubaan penulisan
pengalaman dan perenungan ke dalam puisi adalah upaya untuk memperoleh jawapan
daripada kegelisahan puitik seorang penyair untuk menemukan kata-kata yang
tepat mewakili perasaan dan isi hatinya.
Setiap
kali berkarya bererti mengasah kreativiti dan salah satu ciri kreativiti adalah
mencari, tetapi tugas utama kreativiti bukan terletak pada usaha mencari itu
sendiri melainkan terletak pada keakraban terhadap apa yang seseorang penyair
pakai, garap dan temukan. Oleh sebab itu sudah seharusnya para penyair
mengakrabi kata-kata, atau kalau perlu memperlakukan kata-kata sebagai seorang
kekasih kerana itu merupakan salah satu bentuk pendekatan yang efektif agar
kata-kata dapat tampil hidup dalam puisi-puisinya. Tema memang selalu saja
berulang, seorang penyair sanggup terus menerus menulis tentang cinta, hidup
atau kematian tetapi setiap kali pula ia mampu menghasilkan puisi yang berbeza
sama sekali daripada karya yang sebelumnya. Hal ini hanya mungkin berlaku bagi
seorang penyair yang mahu secara konsisten berkarya, mengasah kepekaan dan pengalaman puitiknya
sehingga setiap pengalaman, kejadian, maupun gagasan pemikiran yang paling
sederhana sekali pun dapat ia gubah lewat inspirasi puitik menjadi sebuah puisi
yang baik tanpa merasa perlu kehabisan kosa kata.
Catat Ulasan